الأربعاء، نوفمبر 17، 2010

مين قال معندكش خبرة!!!!!!


إزيك يا رشا . . أنا إسمي مصطفي متخرج من إعلام قسم علاقات عامه وإعلان 2004 بس للأسف مقدرتش أشتغل بشهادتي رغم إني بعشق المجال ده كمان عندي موهبة التأليف والرسم , المهم إني بعد 3 سنين إشتغلت فيهم مع والدي في التجارة قررت أحضر دراسات عليا , وفعلا خلصت ماجستير الحمدلله وخدت كمان تويفل  icdl  المشكله بقي إني دلوقتي عندي 27 سنة ومعنديش أي خبرة , هل دي هتبقي مشكلة لو أنا عايز أشتغل في مجالي ؟؟ . . ياريت تديني أي نصيحه , وشكرا . . 



مين قال ان معندكش خبرة؟؟؟؟؟؟
بص يا مصطفي ... الشركة الي بتقدم فيها للشغل هتخدك بسبب حاجة من اثنين 
1- خبره 
2- علم 
انت الحمد لله عندك الأثنين .... عندك شهادة البكالوريوس + الدراسات العليا ...دا غير خبرة عملك مع والدك 
انا شايفة انك تتقدم و تشتغل في مجالك عادي جدا ... اكيد فترة العمل مع والدك اكسبتك خبرات سواء في مجالك أو في مجالات أخري...
فيه كمان نقطه مهمه جدا لازم تضعها في الاعتبار ....
الثقة في النفس عامل مهم جدا و انت بتعرض امكانياتك... هديلك مثال
بتوع المبيعات الي بيلفوا علي البيوت يوزعوا منتجات .... بيتكلم معاك بكل ثقة عن المنتج كأنه احسن منتج في الدنيا وبيقنعك بالمنتج دا بكل ما اوتي من قوة و بشتي الطرق .
دا بالظبط الي انت المفروض تعمله وانت بتعرض مهاراتك و امكانياتك 


0 التعليقات:

إرسال تعليق