السبت، يوليو 21، 2012

أصلو عربي ... مهارات المراسلاات 1


 قررت طول شهر رمضان ... اني اغير جملتي الشهيرة " الخواجه بيقول " إلي جملة اخري و هي " الأسلام بيقول" المساله ببساطه ان بشويه بحث صغيرين جدا لقيت ان كل المهارات الي الواحد بيتكلم عنها موجوده في الاسلام بشكل واضح وصريح ...


اول موضوع هنتكلم فيه هو المراسلات الإدارية ....

المراسلات موضوع مهم جدا لكل الناس علي فكره ... علشان كده انا فاكره علي ايامي وانا في 2 اعدادي اتعلمنا في الانجليزي كيفيه كتابة الرسائل ... وساعتها عينكم ما تشوف الا النور كتبت جوابات للعيله كلها هو كده .. مش اتعلمت حاجه جديدة التطبيق واجب ...

ولما كبرت شويه كان نفعتني الجكايه دي جدا ... لدرجة ان زمايلي كانوا لما يحبو يقدمو طلبات لرعاية الشباب ولا هيعملوا اي نشاط كنت انا بكون كاتب الفريق   ...


وكل ما اكبر ...احس فعلا باهمية الموضوع  ... وخاصة بعد ما مره حصلتلي مشكله كبيره جدا بسبب خطاب كنت المفروض ابعته لسفاره اليابان وكان فيه اخطاء املائية و بعيد عنكم و عن السامعين اتفضحت في الشركة فضيحة الجزرة في سوق الخضار ....

وعلشان كده قلت لازم اتكلم معاكم في الموضوع دا النهارده ... المراسلات الادارية الي هي اصلا " Business letter"


اولا .. خليني اعرفكم يعني ايه اصلا مراسلات إدارية :
ببساطه كده ومن الاخر " المراسلات الادارية هي اداة من ادوات الأتصال سواء داخل المؤسسة بين الموظفين وبعضهم أو بين المؤسسة والمؤسسات الأخري "
ثانيا : المراسلات نوعين
1-      رسائل رسمية Formal letters >
2-      رسائل غير رسمية  Informal letters
ثالثا أهمية المراسلات الإارية :
1-      تعد مستندًا يمكن الرجوع إليه عند الحاجة.
2-      يتوقف على شكلها ومضمونها جانب من القرارات التي تمس حياتنا.
3-      تعد وسيلة لتقوية الصلات بين المرسل والملتقي.
4-      تعتمد وسيلة للإعلان في الرسائل التجارية.
5-      يمكن نسخها وإرسالها إلى عدد كبير من الأفراد.
6-      تسهل إنجاز الأعمال وإجراء التعاقدات في بعض الأماكن.

قررت طول شهر رمضان ... اني اغير جملتي الشهيرة " الخواجه بيقول " إلي جملة اخري و هي " الأسلام بيقول" المساله ببساطه ان بشويه بحث صغيرين جدا لقيت ان كل المهارات الي الواحد بيتكلم عنها موجوده في الاسلام بشكل واضح وصريح ...
اول موضوع هنتكلم فيه هو المراسلات الإدارية ....
المراسلات موضوع مهم جدا لكل الناس علي فكره ... علشان كده انا فاكره علي ايامي وانا في 2 اعدادي اتعلمنا في الانجليزي كيفيه كتابة الرسائل ... وساعتها عينكم ما تشوف الا النور كتبت جوابات للعيله كلها هو كده .. مش اتعلمت حاجه جديدة التطبيق واجب ...
ولما كبرت شويه كان نفعتني الجكايه دي جدا ... لدرجة ان زمايلي كانوا لما يحبو يقدمو طلبات لرعاية الشباب ولا هيعملوا اي نشاط كنت انا بكون كاتب الفريق   ...
وكل ما اكبر ...احس فعلا باهمية الموضوع  ... وخاصة بعد ما مره حصلتلي مشكله كبيره جدا بسبب خطاب كنت المفروض ابعته لسفاره اليابان وكان فيه اخطاء املائية و بعيد عنكم و عن السامعين اتفضحت في الشركة فضيحة الجزرة في سوق الخضار ....

وعلشان كده قلت لازم اتكلم معاكم في الموضوع دا النهارده ... المراسلات الادارية الي هي اصلا " Business letter"


اولا .. خليني اعرفكم يعني ايه اصلا مراسلات إدارية :
ببساطه كده ومن الاخر " المراسلات الادارية هي اداة من ادوات الأتصال سواء داخل المؤسسة بين الموظفين وبعضهم أو بين المؤسسة والمؤسسات الأخري "

ثانيا : المراسلات نوعين
1-      رسائل رسمية Formal letters >
2-      رسائل غير رسمية  Informal letters

ثالثا أهمية المراسلات الإارية :
1-      تعد مستندًا يمكن الرجوع إليه عند الحاجة.
2-      يتوقف على شكلها ومضمونها جانب من القرارات التي تمس حياتنا.
3-      تعد وسيلة لتقوية الصلات بين المرسل والملتقي.
4-      تعتمد وسيلة للإعلان في الرسائل التجارية.
5-      يمكن نسخها وإرسالها إلى عدد كبير من الأفراد.
6-      تسهل إنجاز الأعمال وإجراء التعاقدات في بعض الأماكن.

رابعا: مكونات الرسائل الإدارية :
الرسالة الإدارية اقرب تشبيه ليها هو موضوع التعبير الي كان بيطلب مننا في امتحانات العربي زمان ... كان دايما مدرس العربي يقول ان الرسالة مقسمة إلي 3 أجزاء .. مقدمة ومتن وخاتمة ... دا نفس الكلام في الرسالة الإدارية خليني اشرحلكم كل جزء بيحتوي علي ايه ؟؟؟
1-      مقدمة  " ودي بتتضمن اسم الراسل ويا ريت مننساش التحية وبعدين تبذة عن موضوع الرسالة "
2-      متن الخطاب " وهنا ابتدي افصل الموضوع واتكلم في تفاصيل الموضوع بشكل اعمق "
3-      خاتمة الخطاب " وهنا بحدد بالظبط نوعية التصرف او القرار المطلوب وانهاء الخطاب وطبعا التوقيع وبيانات الاتصال الخاصه بي"
خليني اكلمكم عن الرسائل في الأسلام ...
أول ايه في القران كانت ...
"اقرأ باسم ربك الذي خلق" "اقرأ وربك الأكرم الذي علم بالقلم"
وقد عمل النبي صلى الله عليه وسلم على نشر الكتابة بين أصحابه حتى انه جعل فداء أسرى قريش في بدر تعليم عشرة من أبناء المسلمين القراءة والكتابة كما كانت الكتابة وسيلة لنشر القرآن وحفظه فاشتهر من بين الصحابة كتاب الوحي الذبن كانوا يدونون الآيات القرآنية المنزلة.
والكتابة استخدمت في عصر النبي صلى الله عليه وسلم في نطاق واسع في كتابة كل ما يهم  المسلمين في عقودهم ومعاهداتهم فاستخدمها النبي صلى الله عليه وسلم في عهوده ومواثيقه وكذلك درج الخلفاء الراشدون من بعده وما يهمنا هنا هو استخدام الكتابة في الرسائل التي كان يرسلها النبي صلى الله عليه وسلم الى القبائل والدول للدعوة الى الاسلام وكذلك التي كان يرسلها للصحابة الفاتحين وقواد الجيش والمسؤولين عن نشر القرآن وتعليم الدين في البلاد المفتوحة
وكذلك الرسائل التي كان يوجهها الخلفاء الراشدون إلى قواد جيوش الفتح او العمال في الامصار فمن خلال دراسة نماذج منها ندرك طبيعة الرسائل في ذلك العصر وأسلوبها.
فمثلا رساله الرسول عليه الصلاة والسلام إلي النجاشي ... كتب فيها
بسم الله الرحمن الرحيم
من محمد بن عبد الله ورسوله
إلي المقوص عظيم القبط
سلام على من اتبع الهدى، أما بعد
فإني أدعوك بدعاية الإسلام أسلم تسلم يؤتك الله أجرك مرتين، فإن توليت فإن عليك إثم أهل القبط، (يا أهل الكتاب تعالوا إلى كلمة سواء بيننا وبينكم ألا نعبد إلا الله ولا نشرك به شيئاً، ولا يتخذ بعضنا بعضاً أرباباً من دون الله فإن تولوا فقولوا اشهدوا بأنا مسلمون.
اخدتو بالكم من ان الرساله شكلها زي المراسلات الي بنكتبها دلوقت ... طبعا فيه شويه اضافات اصبحنا بنضيفها دولقت ... زي التاريخ اسم الراسل في النهاية ووظيفته وبيانات الاتصال ...الخ. ولكن الاساس كان واحد ...
نكتفي بهذا القدر النهارده ... بكره ان شاء الله اكلمكم عن سوية نصائح ناخد بالنها منها و احنا بنكتب الرساله من حيث الشكل والمضمون . .. يا ريت مقال النهاردة يكون اعجبكم وساتنوا بكره باقي الموضوع ...

يتبع ...

0 التعليقات:

إرسال تعليق