الخميس، أغسطس 19، 2010

تجربة احد اعضاء الجروب ....هايله



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.... شكرا رشا... أسمحيلى انقل تجربتى لما كنت بدور على شغل ..انا كنت حكتب الرسالة دى فى الكومنت بس قلت ربما تحرقلك التسلسل اللى انتى عملاه للحلقات... ففضلت ابعتهالك رسالة وتشوفيها لو ماكنتش حتأثر انقليها... بعد اذنك.. للشباب

أنا خريج كلية هندسة ... أول ما أتخرجت طبعا المفروض اعمل السى فى..
طب  هى ايه مكونات السى فى ... يعنى ازاى اعمل  السى فى..طبعا شغلت ذكائى الخارق واتصلت بأحد أصدقائى "مهندس خبرة 7 سنين" وطلبت منه انه يتعتلى السى فى بتعاعته ... اول مافتحت السى فى .... كانت ضلمة.. تقريبا انا معرفتش فى السى فى غير المعلومات الشخصية... والباقى بيتكلم على الخبرة اللى اكتسبها خلال السبع سنين.... قفلت السى فى... وقلت لا لازم اعمل سى فى.

قلت افتح ملف ورد أكتب فيه اى حاجة أنا عرفها من خلال الكلية سواء ليها لازمة او ملهاش ...بعد اربع ساعات من العمل المتواصل استطعت انى اعمل سى فى والحمد لله من صفحة ونصف!!!!!! وبدات ابعتها لاصدقائى مش للشركات عشان يقولوا رايهم فيها.. من خلال تعليقات اصدقائى عدلت فى السى فى وعملت سى فى محترم بدات ابعت للشركات بيه.

انا اصلا من خارج القاهرة ..انا خريج هندسة بتقدير عام جيد جدا..كنت بعتقد ... انى اول ما حوصل القاهرة الشركات حتتخانق عليه ويقولولى فينك احنا مستنينك من زمان... بس للاسف 4 شهور من البحث ياسادة باستخدام جميع وسائل البحث المرغوب فيها وغير المرغوب حتى اتى امر الله والحمد لله اشتغلت فى شغلانه كتير من زملائى بيحسدونى عليها...الحمد لله

طب بالنسبة لحديثى التخرج المفروض يعملوا اية...

- طبق المثل اللى بيقول الزن على الودان أمر من السحر " بس فى حدود المعقول"
- أبعت لجميع الشركات والوظائف المعلن عنها فى الجرايد سواء مطلوب خبرة او غير مطلوب... حتقلى خبرة ازاى .. بص ياسيدى اى شركة بتعين حد جديد سواء خبرة او لا بتعمله تدريب شهر او ثلاث شهور حسب الشركة. يعنى انت لو حديث تخرج وعندك background كويسه ممكن يشغلك ... ليه؟ ..لانى الراجل الخبرة بياخد فلوس على سنوات الخبرة ...يعنى بمرتب واحد خبرة ممكن الشركة تعين اتنين حديث تخرج.. تقريبا اصدقائى تعينه عن الطريق ده.

- الصدق منجاة ... التزم الصدق فى عمل السى فى .. اكتب كل حاجة انت عرفها  وتكون عرفها بجد .. لانى اغلب المقابلات كانت بتسأل فى الحاجات اللى انت كتبها فى السى فى ... لدرجة واحد كان بيسال فى كل كلمة انا كتبها فى السى فى.

- استخدم ذكائك فى عمل السى فى نفترض حضرتك رايح تقدم فى شركة شغالة فى مجال الاتصالات ... شركات الاتصالات نوعين شركات شبكات وشركات موبايل.. طبعا فى الكلية يتتدرس الاتنين بس انت ممكن تاخد دورات فى احد المجالين حسب اهتمامك. طبعا لازم تعرف الشركة دى شغالة فى الموبايل ولا الشبكات اذا كانت شغالة فى الموبايل مينفعش انك تقدملهم سى فى تدل على انك عبقرى فى الشبكات وجاهل موبايل لازم تعكس .. و قدم سى فى تدل على انك الانسب للمكان ده.

-         استخدم yellow pages website فى البحث عن شركات... تقريبا معظم شركات مصر عليه.
-         اكتب subject  للايميل بتاعك. مثلا  job seeker او job hunter.

طب  بالنسبة للناس الخبرة.
كانت اغلب الشكوى من الشخص اللى كان يعملى المقابلة HR""  انهم بيتنقله فى الشركات فى فترات قصيرة.
او ان الشخص كان شغال فى مجال بعد فترة ساب المجال ده واشتغل فى مجال تانى وكل فترة شغال يغير .... لا ياعم حاسب... هو مجال واحد من اول ماتمسك فيها لحد ماتموت.

بس بعد دا كله العملية عملية ارزاق... توكل على الله وانظر الى النبى صلى الله عليه وسلم وهو ويحث الامة للتوكل على الله  
عن عمر بن الخطاب عن النبي قال« لو أنكم تتوكلون على الله حق توكله لرزقكم كما يرزق الطير، تغدو خماصاً - جياعاً - وتروح بطاناً - شباعاً » [رواه أحمد والترمذي].

وكذلك لابد ان تتقى الله.. قال الله تعالى: (وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً*وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتسب (

"سبحان ربك رب العزة عما يصفون وسلام على المرسلين والحمد لله رب العالمين"

أشكرك أختى على هذا المجهود الطيب .. انا لما كنت لسة متخرج كان نفسى حد ينصحنى بس للاسف مكانش فى حد.... جزاكى الله خيرا.
                                                    أخوكى حسن

1 التعليقات:

اولا شكرا جدا يا باشمهندس حسن علي الرسالة بتاعتك دي وعلي فكرة انا نادرا ما اعلق علي مقال حتي لو عجبني بس حقيقي انا حسيت اني لازم ابعت لك الشكر ده انت ورشا خليفه انها نشرت الرساله ... وحقيقي الرساله فيها كذا حاجة مفيده ..بس انا ليه تعليق صغير علي جزئية الناس اللي بتغير مجالها من فتره للتانيه علي فكرة ده ما بيعتبرش المفروض عيب الا لو كان تخصص الشخص ده يتطلب خره متصله زي الدكتور والمهندس مثلا انما فيه بعض المجالات التنقل ما بينها بيدي للشخص خبرة زيادة مش خبرة أقل وعن نفسي اتنقلت ما بين اربع مجالات لغاية دلوقتي في 5 سنين شغل والحمد لله اثبت كفائتي في معظمهم ومش باعتبرهم بعيد عن بعض بل بالعكس انا فكرت اني اجمع اللي اتعلمته من خلالهم ان شاء الله وانا باستقل وباعمل شركتي الخاصة ان شاء الله :))
كمان كنت باخد كورس مع مدير موارد بشريه عن مهارات سوق العمل وقال ان في بعض المجالات التنقل اول 7 سنين في حياة الفرد المهنية متاح ... بس بشرط انه يحاول يوجد المجال الاقرب لشخصيته ويقدر يتميز فيه ويكمل فيه
بالتوفيق يا رب ليك مرة تانيه
وميرسي تاني يا رشا
وربنا يوفقنا كلنا
اختكم
مروه

إرسال تعليق