الثلاثاء، أغسطس 17، 2010

في عصر التكنولوجيا و الانترنت ... لسه بنعبي ورق في ملفات ...و عجبي




السلام عليكم ورحمة الله وبركاته كل سنة وحضرتك طيبة وبخير وان شاء الله يكون شهر عتق عليكي مش هطول عليكي انا بشتغل فى شركة توظيف ومن مسئولياتي حفظ او بمعنى ادق تخزين السير الذاتية... ان شايفه ان ممكن نعمل داتا بيز للشركة سفت كوبي لكن كل اللى فى الشركة مقتنعين عشان القوى العاملة والقوانين المصرية لازم نحتفظ بيها هرد كوبي يعنى لازم نطبعه وللاسف انا بجد بتعب جدا فى انى احط كل تخصص فى ملفات... بجد الموضوع بقى فظيع اوي بيهدر وقت ومبالغ طائلة فى الطباعة والورق ده غير مشاكل تخزين الورق والحشرات... 

غير كده بيبقى ظلم اوى للسير الذاتية اللى من كترها ممكن متعرفيش تدورى بسهولة على الشروط المطلوبة فى المرشحين

ان الصراحه الشغل فى المجال ده عجبنى جدا بس السؤال ازاى اتطوره انا بحاول اقنعهم فى الشركة بس المشكلة محدش مقتنع ... والصراحة ان عايزة تصور كامل ازاى اعمل داتا بيز سفت كوبى من غير مااخالف القانون ... ومحتاجه من حضرتك مساعده عشان ابدا فيها لانى مش عارفه ابدا منين عشان يكون مشروع كامل قبل ما اقدمه وحد يكبته من البداية زي ما كل مابحاول كل مره شكرا جدا على وقتك وجزاك الله خير على الجروب ومجهود حضرتك سلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مشكلة تواجه كل الناس... بصي المديرين عندهم حق ... احنا لسه معندناش ثقه كامله في التكنولوجيا .. احنا الصغيرين علشان اتربينا علي الكمبيوتر الوضع عندنا مختلف ... و أحينا كثيرة بعزرهم علي فكره ... يعني الدي في دي مثلا تسجلي عليه الحاجه و بعدين يضرب ضاع كل الي انتي سجلتيه ... يعني حتي التكنولوجيا مغشوشة ... يعني تقدري تقوليلي 


كام شركة في مصر بتستخدم نسخ اصلية مش مضروبة ؟؟؟؟؟


طبعا سؤال صعب الأجابه عليه .... !!!!!


فطبعا مش هيقدرو يثقوا في التكنولوجيا دلوقت .... لكن كل مشكله و لها حل ....


بس في الأول خلينا نتفق انتي هتعملي كده علشان توفري علي نفسك المجهود؟؟؟؟؟


 و لا علشان شغلك يطلع حلو و منظم ؟؟؟؟؟


لو علشان توفري علي نفسك المجهود .... مفتكرش اني اقدر اساعدك .... لكن لو عايزه شغل علي ميه بيضا زي ما بيقولو ... يبقي هتعملي التالي ....
1-     جوجل عامل حاجه جامده جدا أنا شخصيا بستخدمها ,.... انك ممكن تعملي قاعدة بيانات اون لاين ... دا لينك الموقع بتاعي  الي بجمع عن طريقها طلبات الجروب للوظائف...  عندك اختيارات ... سواء للوظائف أو للكورسات .. http://www.rashakhalifa.net/ .
2-     الملف دا هيكون مش عندك علي هيئة ملف اكسيل ... فيه خانه فيها الايميل بتاع الباحث عن عمل .... تجمعي كل الايميلات و تبعتيلهم رساله ... تشكريهم علي تسجيلهم معاكي و تطلبي السير ه الذاتية .
3-     لما يبعتو السيره الذاتية بتاعتهم كل الي عليكي انك و انتي بتحفظيها علي الكمبيوتر ... تعملي ليها فولدرات حسب الوظيفة ... و بعدين تطبعي السيره الذاتية كلهم ...
4-     وهتنظمي وقتك خلال اليوم ... يعني الصبح اول ما تروحي المكتب دا بيكون معاد مفيهوش شغل كتير ... يبقي دا وقت الطباعة و حفظ الملفات ... بعد كده تحديد المواعيد مثلا ... يعني الموضوع هيكون محتاج شوية نظيم في الوقت و بعد كده كله هيكون ماشي لوحدة .
بالشكل دا انتي ضربتي عصفورين بحجر ... نفذتي فكرتك و في نفس الوقت عملتي الي صحاب العمل عايزينه ... و دا كده هيكون بمثابة تجربة للفكره .... لو الدنيا مشيت كويسه وكله تمام ... صحاب العمل هيعجبهم الفكره وهيبتدو ينفذوها فعليا ... هي هتحتاج منك مجهود في اول الموضوع و بعد كده كله هيكون تمام ....
رايي انك تنفذي الفكره في الخباثة لحد ما تثبت نجاح و بعد كده تعملي تقرير عن الفتره الي نفذتي فيها الفكره  موضح الوضع قبل و بعد ... 


و بكده تقدري تقنعيهم اسهل ... و ربنا معاكي ان شاء الله:)

Reactions:

2 التعليقات:

إرسال تعليق