السبت، أغسطس 28، 2010

فريش فريش يعني ...


انا لسة متخرج طازة (هندسة اتصلات) و ياريت حد يدلنى ادور على شغل ازاى ..انا دخلت على كزا موقع و بصراحة تهت ومش عارف ادور ازاى ..و بالنسبة للكورسات محتار جدا كل ماجى اخد كورس ناس تئولى دا غالى و ممكن متحتاجوش فى مجال الشغل انت دور على شغل و بعدين شوف الكورسات اللى تسعدك


طيب ايه رأيك لو درسنا السوق و عرفنا أحتياجاته و السوق محتاج لوظائف ايه وكمان ايه الكورسات الي تؤهلني لذلك ؟؟؟؟؟
انا مش متفقه مع مبدا انك اشتغل الاول و بعدين خد كورسات ... يعني انت متخرج جديد و السوق بيحتاج لناس عندها خبره ... مش كده؟؟؟
مهو انا كشركة مش هعينك عندي غير لو كان فيه استفاده هتيجي من وراك .... يعني خبره سابقة أو علم ؟؟؟؟ و العلم هيجي من الدراسة و الكورسات و الخبره هتيجي من الشغل .... ها هتختار ايه؟؟؟؟ تسمع كلام الناس و لا تبتدي تدور علي احتياجات السوق؟؟؟؟
و طبعا قبل ما تسألني هتعرف السوق محتاج ايه منين ... بسيطه جدا ...
هتجمع عينة عشوائية من الشركات ... و تتصل تسأل عن مسئول الموارد البشرية ... و تقول انا فلان ... وبعمل بحث عن احتياجات السوق و كنت عايز اعرف انتو بتختارو الناس الي تشتغل علي اساس ايه؟؟؟؟ و ايه الكورسات الي بتفضل وان الواحد يكون واخدها ؟؟؟؟ وطبعا تختار الشركات الي فيها المجال بتاعك .. و ربنا معا كان شاء الله..

Reactions:

2 التعليقات:

إرسال تعليق