الخميس، سبتمبر 16، 2010

مفيش كلام تاني :)


بدايه انا سنى 19 كنت ف كليه السن قسم صينى وحولت وعندى طموح انى اكمل واخد كورسات بس بعدين احتمال بعد الكليه 
ودخلت كليه التربيه قسم انجليزى عام 
ومستوايا ف الترجمه حلو للبي ينكتب والى بيتقال واللى بيتقال اكتر بصرااحه 

انا عندى امكانيه اقناع اللى قدامى بشكل كبير من غير م احسسه انه مجبر
عندى صبر كبير ع الكمبيوتر ومحدش تقريبا علمنى حاجه عنه وانا اللى 
اتعلمت كل حاجه تقريبا كل حاجه اعرفها عنه حاليا ا
انا نفسى احدد انا ممكن اشتغل ايه وبالتالى الكورسات المتاحه ليا ايه لانى ناويه اخدها خلال الاجازات الكبيره من كل سنه اخلصها ... وحاليا انا بخلص ف كورس icdl
اكون شاكره ليكى لو ساعدتينى لانى انا اول حاجه ف دماغى الشغل واثبت نفسى

يعني انا مش فاهمه انتي بعتالي ليه .... يعني انتي يا بنتي ما شاء الله عليكي بسم الله ما شاء الله و الله .... و مش مجامله دا انا بدور علي الناس الي عارف قدراتها و امكانياتها .... مبقاش فيه ناس موجوده ....من النوع دا ...

طيب طالما شاطره في الترجمة و عندك صبر علي الكمبيوتر ... طيب متجربي كده من دلوقت تسلي وقتك  انتي لسه طالبة في الترجمة ... ادخلي علي المواقع بتاعت الترجمه و ترجمي ... حتي ممكن تترجمي ببلاش في الاول علشان ايدك تاخد علي الموضوع ... و عندك حجات كتير .. دا اول خطوة ...
ثانيا ..... انتي عارفه مهاراتك ... يعني عندك قدره علي الاقناع افتكر اللغة و الكمبيوتر والقدر علي الاقناع ممكن يشتغلوا حجات كتير ... ممكن علاقات عامة ممكن تسويق ممكن منسق مشروعات حجات كتير يعني ... هتقدري تعرفي الوظيفة المناسبة بالخطوات التالية ...
1-  اعملي بحث عن كل الوظائف المتاحة من الجرايد – مواقع التوظيف ...الخ.
2-  اعملي بحث علي جوجل و دوري علي التوصيف الوظيفي بتاع الوظائف كلها ( التوصيف الوظيفي دا هو وصف تفصيلي لكل المهارات و الامكانيات المطلوبة في الشخص الي هيشتغل في الوظيفة دي).
3-  من خلال البحث دا هتقدري تعرفي ايه هي الوظايف الي ممكن تستغلي فيها امكانياتك و مهاراتك ...

0 التعليقات:

إرسال تعليق