الاثنين، سبتمبر 20، 2010

يا باش مهندس


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
إزيك يا رشا ؟! أنا اسمي سمر علي بصراحة انا مش عارفة أشكرك إزاي على كتابك عموما أنا باقرأه وانا باكتب الميل بصي يا رشا أنا مش عارفة أبدا إزاي بس عموما هادخل في الموضوع على طول أنا المفروض اتخرج السنة دي من كلية الهندسة اللي قضيت فيها 8 سنين من حياتي طبعا ده نوع من الفشل المبدئي اللي حاجة بجد اتخنقت منها ومش عارفة إن كنت فعلا هاتخرج ولا لا السنة دي 
المهم كل اللي الحاجات اللي انت قولتيها في كتابك أنا كنت باعملها من بداية ما دخلت الكلية أو بمعنى أصح بعدها بشوية علشان كنت عاوزة أنا هأنفع في إيه المهم يا ستي كنت باجيب جرنال الاهرام واشوف الشركات كانت عاوزة إيه في التخصص اللي عاوزة اشتغل فيه وكده وفعليا اخدت خطوة ودخلت على صفحة يلوبادجز وطلعت 40 شركة موجودين في مصر بيشتغلوا في الشغل اللي عاوزة اشتغل فيه بس حاجة انا استفدت منها أنت قلتي عليها أننا نكلم الشركات ودي خطوة إن شاء الله اعملها بعد العيد 
ثانيا أنا مشتركة في فريق في الجامعة عندنا من أكبر الاسر الموجودة في الجامعة ودخلت مسابقة علمية وعندي خلفية مش كبيرة قوي في المجال اللي عاوزة اشتغل فيه بس باحاول اطور نفسي فيه واقرأ وانزل دورات وكده واهو برده باستفيد لغاية لما الاقي شغل.
انا مش من القاهرة من المحلة وطبعا انا جربت الشغل في المحلة هو حاجة بصراحة متساعديش الواحد إنه ينمي نفسه ومهاراته وبصراحة كده حتى المهندسين اللي كانوا بيشتغلوا معايا مكنوش واخدين حقهم يعني كان العمال اللي تحت إيديهم بيتعاملوا أحسن منهم
أنا بعت السي في بتاعي لكذا شركة ومفيش رد ودخلت مليت ابلكيش كتير على مواقع التوظيف ولا شئ يذكر ومش عارفة هي ممكن تكون السي في مش جذابة انا عارفة أنها عبارة عن تسويق لنفسي فممكن يكون السبب فيها حاولت اعدل فيها بس مش عارفة ممكن ابعتها وتشوفيه كده 
وياريت يا رشا لو تقوليلي اعمل إيه بجد انا فعلا كنت مستمتعة وأنا باقرأ كتابك لإن فيه حاجات كنت باعملها وعاوزة منك لو انا متخرجتش ممكن استفيد إزاي من السنة الباقية بحيث إني اعلي نفسي تقنيا واكون المهندسة اللي الشركات عاوزاها وإن الشركات مش بتوظف حد غير بالروتين المصري لازم يكون معاه كعب عمل وما إلى ذلك

يا بنتي تفائلي ان شاء الله تنجحي ... وتتخرجي السنادي .... تفائلوا تجدوه يا بنتي ... طيب في حالة لا قدر الله ... افتكر انك تعملي بحث عام علي احتياجات الشركات .... يعني اتصلي بالشركات و قولي هو انتم ايه المهارات الي بتحتاجوها علشان الناس تشتغل ؟؟؟؟ وبكده هتعملي بحث وافي شافي من قلب الاحداث ....

و تقدري تحسني مهاراتك بشكل اكثر حرفية :)

الورتين المصري مفيهوش أي مشكله .. حاجه عادية يعني ... مش شايفه فيها أي مشكلة...

بالنسبه للسي في بتاعتك هشوفها و ابعتهالك بكل التعليقات عليها .... الي ان ابعتلك 

احب انك تقري التوبيك الي كتبته عن السيره الذاتية و كيفيه عملها ....

1 التعليقات:

هنالك فى حالات يتم التعيين فيها بدون كعب العمل
زى انك تكونى تحت التمرين
المهم ان الشركة اللى انت عاوزاها تكون موافقة على تواجدك و الباقى هما بيتصرفوا فيه

إرسال تعليق