الأربعاء، سبتمبر 22، 2010

الي يسأل ميتوهش



ازيك يا استاذة رشا..
انا كنت عايزة اعرف رأي حضرتك فى حاجتين
قبل ما اقولهم لحضرتك هعرفك بنفسى الاول،انا اسمى مى،لسة متخرجة جديد السنة دى من تجارة القاهرة قسم محاسبة بتقدير جيد جدا،عندى نسبة من الذكاء والقدرة على الاقناع مش قليلة،وسرعة الفهم وبحب اتقن فى الحاجة اللى بعملها جدا،ومعتمدة على نفسى دايما فى كل حاجة،ودايما تفكيرى ايجابى ومش بيأس،بس عيبى انى خجولة فى تعاملاتى مع الاخرين يعنى مش لبقة،بس بحاول اصحح العيب دة فيا بنفسى وبالكورسات،نفسى اشتغل فى وظيفة متكونش روتينية واقدر ابدع فيها واحس انى حققت حاجة فى حياتى.
نرجع بقى للحاجتين اللى عايزة اعرف رأى حضرتك فيهم..
اولا،انا قدمت فى منحة اكتساب المهارات الاساسية فى مجال العمل تبع جمعية جيل المستقبل وعملت انترفيو ومستنية النتيجة اخر الشهر وسمعت عليها كلام كتير بس كل الكلام كويس فكنت عايزة اعرف رأى حضرتك فيها،ولو مقبلتش فيها سمعت ان فى منحة شبهها فى مكتبة سوزان مبارك تبع مايكروسوفت،ياريت برضو اعرف رأى حضرتك فيها..
اما ثانيا،فانا قولت لحضرتك انى عايزة اشتغل فى حاجة مش روتينية ومفتكرش شغل المحاسبة ينطبق علية الكلام دة،ممكن حضرتك تقوليلى اية الوظايف اللى ممكن تناسب مؤهلاتى غير المحاسبة واحس انها مش روتينية

..
انا عارفة انى طولت على حضرتك بس بجد محتارة ومش عارفة اعمل اية او افكر ازاى،ياريت تساعدينى،واسفة لو كنت بضيع وقتك.. 

بصي يا ستي .... انتي مش محتاجه نصيحة .... دا انتي مخططة و مظبطه .... طبعا جيل المستقبل مفيش عليها كلام و انا بنصح أي شاب بانه يروح جيل المستقبل و منح ميكرو سوفت برضه هايله مفيش كلام .... بصي من الاخر طول ما المنحة من مركز تدريبي محترم مش مركز تحت السلم ... و لا شقة في عماره و مسينها مركز تدريب متعرفيش بتا عمين ولا تبع مين يبقي انتي كده في السليم ....
بالنسبة للشغل .... هقولك تعملي التالي
1-    تدخلي علي جوجل
2-    تكتبي  هيكل وظيفي لشركة
3-    هتلاقي كل الوظايف الي المفروض تكون موجوده في الشركات جوا الهيكل من اول رئيس مجلس الادارة لحد البواب.
4-    تمسكي وظيفة وظيفة و تدوري علي التوصيف الوظيفي بتاعها .
5-    بكده انتي عرفتي كل وظيفه محتاجه ايه و بتتمارس ازاي و ايه المهارات المطلوبه .
6-    الوظيفة الي هتعجبك و تحسي انها انتي هي دي :)
بسيطه صح؟؟؟؟

0 التعليقات:

إرسال تعليق