الخميس، سبتمبر 16، 2010

بره الصندوق ...



 السلام عليكم انسة رشا

انا ضفت حضرتك وكان نفسى اتكلم معاكى لانى بجد محتاجه اتكلم معاكى جدا بعد ماقريت الكتاب بتاعك والتزمت بالطرق اللى انتى قولتيها  وجالى وظايف كتير والحمد لله واتقبل السى فى فى شركات كويسه جدا 
بس المشكله من الاول مش فى انى يكون عندى هدف محدد وانا احققه المشكله فى العادات المترسخه فى عقول ناس شايفه انها خايفه عليكى بس اى خوف دا يسمح لحد انه يخليكى بدون قيمة وانك تفضلى قاعده حاطه ايدك على خدك وفى مكان مفيهوش اى جديد ولا فى اى تنمية لتفكيرك
مشكلتى تتخلص فى انى مستقرة انا وعيلتى فى اسوان ومتخرجه من كلية الالسن قسم لغة فرنسية خلصت الكلية واشتغلت فى ففرع عقيم لشركه سياحية سكرتيره كل اللى بعمله وكل يوم انى موجوده على النت بستقبل ايميلات من فرع القاهرة  واجى حطاه فى اجنده كبيرة حتى  لو قولت انى اهو بستخدم لغة تانيه وهى الانجلش انا مش بستعملها يادوب سامبه معينه انا بكتبها فى كل ايميل بستقبله او ببعته 
يعنى ولا مستفيده من الفرنسى اللى اتعلمته اللى كان نفسى ابقى شئ فظيع فيه واوصل لانى اتكلم بيه واكتبه واوصل لترجمة القرءان الكريم  ولانى اتخرجت من الكليه ومكنوش بيهتموا غير بالمواد النظريه مش اننا نخرج نتكلم لغه اتعلمتها دورت كتير هنا على مكان اخد كورسات واخد شهادة الديلف اللى بداتها فى الكليه مش لقيت وحتى لما لقيت  وقولت ماشى اخد مع ناس اقل منى وبعدها نبدا نعلى لقيت انى مستوايا اعلى من اللى بيدرسوا كانى اكتب اللغه دى لكن انطقها برضو مش بيهتموا ولما تعبت من التدوير سالت الدكتره بتوعى اللى كانوا فى الكليه ازاى ابقى كويسه جدا فى اللغة الى درستها وصفولى المركز الفرنسى بالمنيرة طب وازاى وانا فى اسوان  وكمان كان نفسى اطور نفسى فى مجال الترجمه وادخل معهد للترجمه سنتين  فقولت احسن حل انى اقضى السنتين دول هناك والتزم فى الكورسات وكمان من ناحية انى اصرف على نفسى منا ممكن القى وظايف كتيرة واتبعت طريقتك فى البحث عن وظيفه الاول وعملت داتا لنفسى فى الاماكن المتاحه ليا والحاجات اللى شايفه انا ممكن اقدر اعملها و والحمد لله ربنا يسر ليا حاجات انا مكنتش متخيله انى اتقبل فيها ولما جيت افتح معاهم الموضوع دا فى البيت مقولكيش على اللى حصل وهتعملى ايه يعنى هتبقى وزيره واخرتها ايه انا مش عاوزه حاجه من نفسى اد منا عاوزه انى القى نفسى فى حاجه بجتهد فيها وبعملها انا كدا غلطت واى خوف عليا اللى اهلى دول خيفينه 
انا اسفه انى طولت عليكى بس ياريت بجد القى عندك حل ليا 

بصي يا ستي .... كلامك جميل جدا و بجد انا معجبه بيكي دا غير انك كمان دعمتي افكاري ...يعني انتي نفذتي الي قلتة في الكتاب و الحمد لله ربنا كرمك ...
طيب نخش علي الحل ....
الانترنت الحقيقه حققت احلاااااااااام كل الناس ...
انتي ممكن تاخدي كورسات اون لاين .. و ليا شهادات معتمده و كل حاجه انا شخصيا قبل كده اخدت كورسات اون لاين و شهادات من بره بيكون فيه مدرس و بتجاوب معاه و كل حاجه زي الكورس الحقيقي بالظبط ... اعملي بحث و ان شاء الله تلاقي ... كده حلينا مشكلة الكورسات ...
الشغل ... الفرص الي جتلك و أهلك الي مش موافقين .... علي فكره هم ليهم حق يخافو عليكي خاصة انهم مش في بلد في بحري ساعة و يكونو عندك .... دي اسوان يعني علشان حد يجي يزورك ... فيها يوم بليلة سفر... ارجوكي تفهمي ظروفهم .. و بالشكل دا قدام حل من اثنين ...
لو عندك اخ مثلا أو حد ممكن يعيش معاكي و تنزلو مع بعض تشتغلوا .... اهلك مش هيكون عندهم حجه ... لو مفيش .. يبقي نروح علي الحل الثاني ... برضه هو الانترنت ... ترجمي – ادي كورسات فرنساوي – اعملي بلوج فرنسية مثلا بتتكلم عن مصر و الاثار – ممكن تتعلمي ارشاد سياحي و تغيري الشغلانه الي مش عجباكي – ممكن كمان تشتغلي مرشد سياحي حر ... يعني تعلني عن نفسك علي الانترنت ... و لما الناس تيجي مصر تظبطيلهم البرنامج .... الحقيقه الافكار كتير ... اخرجي بره الصندوق ... و فكر و اطلعي بافكار جديده و غير تقليدية ... لكن تناسب ظروفك :)
ربنا معاكي 

0 التعليقات:

إرسال تعليق