عنوان الموضوع

يمكنك وضع وصف للوضوع هنا

عنوان الموضوع

يمكنك وضع وصف للوضوع هنا

عنوان الموضوع

يمكنك وضع وصف للوضوع هنا

عنوان الموضوع

يمكنك وضع وصف للوضوع هنا

عنوان الموضوع

يمكنك وضع وصف للوضوع هنا

الجمعة، أكتوبر 18، 2013

مدير "قاعدة الفسحة ستايل"

أنا دائما بحب اشتغل مع “أسم كبير” يعني لو اشتغل في شركة لازم يكون شركه ليها اسم ومعروفه وأحيانا زى أي حد بيجي عليا وقت اترك فيه شغل واقعد فتره علي ما أجد شغل جديد …

ولكن في خلال الفترات دي كنت ممكن مشتغلش ولا إني اشتغل في شركه صغيره كان عندي مقوله دائما لما حد من أصحابي يجيب لي شغل ..

 أقول “مش هـ شتغل في شركه عبارة عن شقه في عماره وكل ويافطة علي الباب بتقول إنها شركة”.

دي مش تناكه علي فكره .. دا هدف واضح وعلشان كده لما كانت يقعد من غير شغل ما كانش الموضوع ينكد عليا أوي يعني :)

وفي فتره من فترات حياتي ولأني ساكنه في مكان بعيد .. قررت إني اشتغل في المدينة اللي ساكنه فيها أو في حلوان لان خلاص ما عنديش استعداد أضيع نص عمري في المواصلات تاني ويعني لو تنازلت يعني ممكن اشتغل في المعادي لكن ابعد من كده عمري عمري  “دا برضو هدف …” لكن كانت المشكلة أن حلوان ما في هاش شركات كبيره بالمعني .. لحد ما في يوم واحده صحبتي تشتغل في مؤسسه غير هادفة للربح “عالميه” قالت لي يا رشا عايزين عندنا سكرتيره، صحيح صحبتي بعد المكالمة دي ما قالت لي أي معلومات أخري و أنا أخدت بعضي ورحت علي مقر المؤسسة وقلتاهم عايزه أقابل حد من ال HR ما كنش فيه غير سكرتيره خرجت تقابلني وقلت لها أني عايزه أقدم ال CV عندكوا … وبعدها بحوالي أسبوع لقيتهم يتصلوا بي،وقتها أنا كنت اعلي من سكرتيره لان سنين خبرتي اكتر من 5 سنين لكن علشان اسم المؤسسة الكبير ومواعيد العمل اللي كانت مناسبة خالص تغاضيت عن ذلك وكمان تغاضيت عن المرتب اللي أنا عايزاه .. واشتغلت

طبعا أنا كنت بالنسبة للناس كأني جايه من كوكب تاني … حتى كون المؤسسة عالميه لكن الناس اللي تشتغل لم يكونوا علي نفس المستوي.

من ضمن الحجات الكوميدية إن كان مديري المباشر أول ما تسال عنه هو فين تلاقيه قاعد في المطبخ مع العاملات والسائقين… الحقيقة دي مش حاجه وحشه انك تكون بسيط مع الناس اللي تشتغل معاك لكن الوحش هو انك تقعد مع الناس البسيطة وتستغل بساطتهم في أنهم يحكو لك اللي بيحصل و تستغل أنت ذلك بطريقه غير أخلاقيه :(  وهواية في قاعدة الحريم الحقيقة الموضوع دا كان بـ يستفذني جدا … كنت بحس أن هو مش واثق في نفسه أو هو مش قد الوظيفة اللي يشتغل فيها أو مش مدرك لحجم وظيفته وان فيه تصرفات قد لا تليق به كمدير وخاص هان هذه التصرفات كانت تجعل كل الموظفين تسخر منه بشكل كبير وفقد هيبته بين العاملين في المؤسسة حتى العاملات واللي كان يقعد في وسطهم هم كمان كانوا يخسروا منه  المدير دا كان “خالتي اللتاتة ستايل” أو “قاعدة الفسحة ستايل” المهم يعني أي حاجه غير انه مدير .

بعد ما اشتغلت بحوالي أسبوعين زميلتي في المكتب قدمت استقالتها وسابت المكان وترقيت وبعدها بحوالي شهر و يمكن اقل مديري “المساعد الإداري” قدم استقالته برضو وآنا اخذت كل المهام بتاعتو لأني كنت أكثر واحده خبره في المكان.

ليه بحكي الحكاية الطويلة العريضة دي؟؟؟؟

علشان عايزه أقول كلمتين …

1-    لما بيكون عندك هدف واضح لحياتك مهما كان شكل الهدف دا … أكيد  حياتك هاتكون أكثر راحة نفسيه لأنك من جواك مدرك إن هدفك ممكن ياخذ وقت في تحقيقه .. فأكيد مش هتتنكد وأعصابك تتعبك J

2-    لو تحقيق هدفك تأخر شوية … ما تستعجلش بس المهم انك تكون ثابت علي مبدئك.

3-    الرزق في أيد ربنا … فلما تكون واضح مع نفسك و محدد أنت عايز إيه أرجوك لا تجعل موضوع الرزق يشغل بالك هو هيجي لوحده واللي ربنا عايزه هو اللي يكون.

4-    لو أنت مدير… بلاش تعمل الحجات اللي ممكن تقلل من قدرك أمام الآخرين.


السبت، سبتمبر 28، 2013

تدريب

http://rashakhalifa.net/wp-content/uploads/2012/09/logo2.gif
طبعا كثير منا يلجأ إلى البحث على اسم الملف وتكون مهمة الكمبيوتر أن يبحث ويجد الملف الذى تبحث عنه، ولكن أحيانا ممكن ننسى أصلا اسم الملف إيه، وبالتالى عملية البحث تأخذ وقت أكثر من اللازم، فطبعا الأفضل أننا نضع نظام ومع الوقت سيكون شىء عادى وتعودنا عليه.

كثير جدا أقول إن هذه المعلومات قد تكون معروفة للبعض ولكن هناك آخرين هذا المعلومات تعتبر جديدة بالنسبة لهم، فإن كانت المعلومة قديمة.. فموضوع اليوم يعتبر مراجعة، أما إذا كان موضوع جديد.. أتمنى أن تكون استفدت من كلامى.

Use Facebook to Comment on this Post



تدريب
Uncategorized

ماذا لو لم يعرف العنوان؟

http://rashakhalifa.net/wp-content/uploads/2012/09/logo2.gif

الأحد، 22 سبتمبر 2013 – 19:04


كم واحد فينا الـDesktop على الكمبيوتر عنده مليان ملفات؟ لدرجة أنه لما يشوفه يحس إنه حصل له اضطراب فى الرؤية من كثرة الزحام.


طيب كم واحد فينا أول ما يكتب مراسلات مثلا أو تقرير ويحفظه باسم.. وبعد شوية ينسى هو سمى الملف إيه؟ وكم واحد فينا My Documents مليان ملفات ملهاش أصلا علاقة ببعض؟ وكم واحد فينا عارف أنه لازم ينظم ويرتب الملفات على الكمبيوتر علشان يجدها بسهولة، ومش بـيعمل كده؟ على الرغم أنه عارف إنها خطوات بسيطة وتوفر عليه وقت ومجهود؟


موضوع اليوم يهم كل هؤلاء، الموضوع بسيط وهو بس مسألة تعود وشوية خطوات نحاول بقدر الإمكان الالتزام بها، وهتوصلنا إلى نتيجة أفضل.


1- خصص مكان واحد لكل الملفات، وطبعا لازم تبتعد كل البعد عن الـC، وذلك ببساطة لأن هذا هو المكان المخصص لملفات الـSystem، وبكده سيكون إيجاد الملفات أكثر سهولة.


2- رتب My Documents غالبا بيكون أسهل مكان نحفظ فيه معظم شغلنا بيكون فى My Documents، لذا يفضل أنك تقسمه إلى Folders.

3- Nest folders within folders يعنى مثلا لو عندك ملفات لسنة 2011 المطلوب أنك تعمل folder باسم 2011 وبداخلة Folders تحمل أسماء الشهور “يناير- فبراير – مارس… إلخ”، ثم إذا كانت هناك موضوعات مختلفة داخل كل شهر “مثل علاقات عامة – مراسلات.. إلخ”، فيجب أن يحتوى كل شهر على كافة الملفات مقسمة وفقا للموضوع.


4- ضع دائما للملف اسم يعبر عما بداخله من معلومات لكى يسهل عليك إيجاده وتصنيفه أيضا.

5- ضع ملفاتك فى مكانها وأنت تعمل وهذا يعنى أنه بمجرد الانتهاء من الملف يجب حفظه فى مكانه حتى لا تتراكم الملفات ويصعب عليك تصنيفها بعد ذلك، خاصة أن مع سرعة العمل أحيانا أقوم بحفظ الملف فى أى مكان وبعد كده بيكون صعب إيجاده، فهى خطوة بسيطة وبالتعود هتلاقى نفسك بدون ما تشعر مبرمج على أنك تحفظ الملفات فى مكانها السليم.


6- استخدم طريقة لاستدعاء الملفات، مثلا الملفات التى تستخدمها كثيرا أو بشكل دورى يمكن أن تضيف إلى اسم الملف رقم “1″ لكى يظهر فى المقدمة أو يمكن إضافة “AA” قبل اسم الملف، وبذلك فقد ضمنت أن ملفاتك التى تستخدمها بشكل دورى ستكون فى المقدمة دوما.

7- تخلص من الملفات القديمة والتى لا يتم استخدامها بطريقة دورية.


8- قم بإعداد نسخة Backup دوريا لكافة ملفاتك.


طبعا كثير منا يلجأ إلى البحث على اسم الملف وتكون مهمة الكمبيوتر أن يبحث ويجد الملف الذى تبحث عنه، ولكن أحيانا ممكن ننسى أصلا اسم الملف إيه، وبالتالى عملية البحث تأخذ وقت أكثر من اللازم، فطبعا الأفضل أننا نضع نظام ومع الوقت سيكون شىء عادى وتعودنا عليه.


كثير جدا أقول إن هذه المعلومات قد تكون معروفة للبعض ولكن هناك آخرين هذا المعلومات تعتبر جديدة بالنسبة لهم، فإن كانت المعلومة قديمة.. فموضوع اليوم يعتبر مراجعة، أما إذا كان موضوع جديد.. أتمنى أن تكون استفدت من كلامى.


 


Use Facebook to Comment on this Post


الثلاثاء، سبتمبر 17، 2013

6 مهارات لتحقق نجاحك الوظيفى

الإثنين، 16 سبتمبر 2013 – 02:13


نجاحى فى حياتى العملية حلم كلنا نحلم به، فمن منا لم يتمن الترقى أو الانتقال من مسمى وظيفى لآخر لكى يحقق طموحة وآماله؟

إن تحقيق النجاح ليس صعبا ولكنه يحتاج إلى قليل من الصبر وكثير من الجهد، يوجد عدد من مهارات مهم جدا أن تكون عند كل واحد فينا، على فكرة مش بس فى حياته المهنية ولكن حتى فى حياتنا الشخصية.

من تلك المهارات على سبيل المثال وليس الحصر…

1- مهارات العرض والتقديم:

العرض والتقديم مهارة مش بس نستخدمها فى المؤتمرات والأحداث العامة أو للتحدث عن الشركة ولكن أيضا هى مهمة جدا فى مساعدتك على عرض أفكارك ومقترحاتك وإنجازاتك بشكل أفضل، وهى لا تستخدم فقط فى التواصل الشفهى أو التعامل وجها لوجه ولكنها أيضا مهمة جدا فى المراسلات والتقارير، مهارة العرض والتقديم باختصار شديد هى قدرتك على تقديم فكرة الموضوع بشكل مختصر ومفهوم وفى نفس الوقت يتناسب مع قدرات وإمكانيات المستقبل.

2- الثقة فى النفس وصنع القرار:

فى مقولة أو مثل يقول: “لا شىء يعبر عن الرداءة مثل التردد “كثير منا يكون لديه الكثير من الأفكار التى تحتاج لقرارات حاسمة ولكنة لا يثق فى أنه قادر على اتخاذ تلك القرارات أو قد لا يملك الشجاعة الكافية لاتخاذ القرار، وهنا يأتى أهميه الثقة فى النفس عليك أن تعلم أنك قادر على صنع القرار وأنك قادر على تنفيذه وأنك لا تخاف أو تخشى الفشل فـ حتى إذا فشلت فأنت قادر على النجاح مرة أخرى.

3- تحمل المسئولية:

جانب آخر هام جدا من جوانب تحقيق النجاح الوظيفى وهو أن تؤمن بمبدأ تحمل المسئولية، أنت مسئول عن تصرفاتك، إذا أخطأت فأنت تعترف بخطئك وعلى استعداد لتحمل عواقب ذلك، ليس ممن يلقون اللوم على آخرين لكى يظهروا بمظهر افصل، أنت تخطئ ومن أخطائك تتعلم، وهذه علامة أخرى من علامات الثقة فى النفس فما سيعرف عنك داخل المؤسسة أو الشركة التى تعمل بها انك إنسان صادق لا يخشى فى الحق لومه لائم.

4- الإيجابية:

الإيجابية مش محتاجة كلام، الحقيقة طول ما أنت إيجابى أكيد وبدون شك هـ تقدر تتخطى أى صعاب أو أى مشاكل تواجهك فى مجال عملك، طبيعى جدا أنك لو كنت محبط مش هـ تقدر تحقق أهدافك ولا توصل للنجاح اللى نفسك فيه.

5- إدارة الوقت:

الموظف يا جماعة مش بس بكلمته… الموظف بتنظيمه لوقته واحترامه لمواعيده، مهم جدا احترام المواعيد وتنظيم وقتنا وتحديد الأولويات فى تنفيذ المهام الموكلة إلينا فى وقتها وعدم التأخر فى تنفيذ أى مهام، إدارة الوقت هى مهارة مكتسبة إدارة الوقت، يا أعزائى هى أسلوب حياة، كل المطلوب منك هو أن تضع نظام لنفسك وتعطى نفسك الفرصة للتعود عليه الالتزام به.

6- مهارة القدرة على حل المشكلات:

وهى مهارة مهمة جدا، فكل يوم نواجه بمشكلات صغيرة كانت أم كبيرة ولكنها تحتاج لقدرة على حل تلك المشكلات بشكل أسرع حتى لا تشكل عائقا فى طريق نجاحنا، المشاكل لا تنتهى سواء فى حياتنا العملية أو حتى حياتنا الشخصية.


Use Facebook to Comment on this Post


الجمعة، 6 سبتمبر 2013 – 19:02


“من ساعة ما بدأت أكتب عن مهارات البحث عن عمل ومفيش غير هو طلب واحد من كل اللى يعرفنى أو يسمع عنى.. عايز اشتغل!

فى الحقيقة أنا مش هارى بوتر، ولا معايا العصا السحرية التى بمجرد أن أحركها تظهر فرصة العمل فى الحال، ولا ما أتحدث عنه فى مهارات البحث عن عمل هو ضرب من الخيال.. ولكنه يحتاج قليلا من الصبر كثيرا من الجهد”.


“فى الحقيقة أنا أعتقد أنه 50% من مشكلة البطالة هو أننا قد لا نملك المهارات التى يحتاج إليها سوق العمل، هذا غير تلك الحالة من الإحباط التى تسيطر علينا وتجعلنا غير قادرين على بذل الجهد”.


عزيزى الباحث عن عمل..

مفيش حل غير حاجة من اثنين “مشروع صغير أو تشتغل من خلال الإنترنت”:

خلينا نتكلم عن العمل من خلال الإنترنت على أساس أنه أسهل من البدء فى مشروع صغير.


ما هو العمل من الإنترنت ؟


العمل من الإنترنت ببساطة هو مجموعة من المواقع الإلكترونية بيتم الإعلان فيها عن وظائف معينة مع تحديد المقابل المادى وعدد الساعات والمهام المطلوبة بالتفصيل.. إلخ.


ما هى الخطوات للعمل من الإنترنت؟

كل المطلوب من حضرتك هو أنك تعمل بحث على الإنترنت تبحث فيه عن الكلمات الدالة على العمل من المنزل مثل “مواقع العمل من المنزل أو العمل عبر الإنترنت أو working from one, free lancer.. الخ”، خطوة البحث دى ممكن تستغرق وقت شوية حتى تصل للمواقع الجيدة، يفضل أنك تبحث فى Google وأيضا فى شبكات التواصل الاجتماعى مثل Face Book، مثلا أيضا البحث على YouTube مفيد جدا،سيظهر لك عدد من المواقع ادخل على هذه المواقع وستجد كل التفاصيل من حيث كيفية العمل والشروط وكل شىء، أيضا ستجد عددا كبيرا من مقاطع الفيديو تشرح لك كل التفاصيل، لو لم تجد مقاطع الفيديو داخل الموقع فما عليك إلا البحث من خلال يوتيوب.


ما هى الوظائف المتاحة للعمل من الإنترنت ؟

• Virtual assistant.” مساعد”

• Medical transcriptionist.

• Translator. “مترجم”

• Web developer/designer. “مصمم مواقع”

• Call center representative. “خدمة عملاء”

• “Travel agent.وكيل سفريات”

• Teacher. “مدرس”

• Writer/editor.” الكتاب”

• Franchise owner.


ماذا تحتاج لتعمل من المنزل ؟

• محتاج كمبيوتر موصفات جيده وحديثة.

• برامج التصفح على الأقل برنامجين أحدث إصدار.

• برنامج Outlook وتكون تعرف تتعامل مع هذا البرنامج أحيانا لا يتم استخدام Outlook لكن يفضل أن تعرف كيف تتعامل معه.

• موبايل أو تليفون أرضى طبعا علشان تستقبل عليهم الاتصالات.

• يفضل يكون عندك طابعة و Scanner.

• خدمة إنترنت سرعة عالية جدا.


هذا بالإضافة إلى بعض التعليمات الهامة..

1- تحديد مكان مخصص للعمل ويفضل أن يكون له باب مغلق “جهز ركن فى غرفتك ليكون مكتبك “، الخصوصية أمر مهم ودا علشان تعرف تركز فى شغلك.

2- حدد عدد الساعات والتوقيت الذى ستعمل فيه ويجب عليك الالتزام بتلك المواعيد هذا هام جدا.

3- مهم جدا أن يكون عندك خطة بمواعيد وأيام العمل.


ما هى المهارات اللازمة للعمل من خلال الإنترنت ؟


1- سرعة جيدة فى الكتابة على الأقل 45 كلمة فى الدقيقة ” يوجد برامج كثيرة للتدريب على الكتابة، وهى متاحة على الإنترنت”.

2- أن يكون عندك قدرة كبيرة على التنظيم والالتزام واحترام المواعيد.

3- أكيد يكون عندك علم بكيفية العمل من خلال الإنترنت والبحث..الخ.

4- طبعا تكون قادر على استخدام البريد الإلكترونى.

5- مهم كمان أنك تكون على علم باستخدامات شبكات التواصل الاجتماعى المختلفة.


العمل عبر الإنترنت له مميزات كثيرة وخاصة فى الأوقات التى نمر بها هذه الأيام، فهو غير مرتبط بمكان لا تحتاج لمواصلات ولا جهد وعناء الذهاب إلى العمل، غير أنه موفر فى كثير من المصاريف.


العائد المادى للعمل من المنزل مرتبط بمدى ما تبذله من جهد، على قد ما تشتغل على قد ما تكسب فلوس، ودى فكرة مختلفة عن فكرة إنى أروح المكتب الصبح، واخدلى نص ساعة أشرب فيهم النسكافيه وأتكلم مع زميلى اللى جنبى شوية، الشغل على الإنترنت مافيهوش هزار.


ناس كثير بتشتغل عبر الإنترنت ومن بيتها أنا واحدة من الناس اللى بشتغل من البيت، وعن تجربة شخصية هو ممتع جدا ولكنه يحتاج جهد كثير أيضا.. ومثلما يقال فى الأمثال “محدش بياكلها بالساهل”.


Use Facebook to Comment on this Post



شطارة الموظف تبان من ملفاته؟!

الأحد، 21 يوليو 2013 – 20:14


كل واحد فينا باختلاف مستوياتنا الوظيفية واختلاف وظائفنا أكيد نستخدم خلال عملنا مستندات مختلفة الأشكال والأنواع ولا ننسى أنها أيضاً مختلفة السرية والأهمية، ومن هنا تأتى أهمية “تنظيم الملفات”، زمان كنت بشتغل فى شركة وكنت متعودة أنظم الورق اللى عندى كل أسبوع تقريباً، على عكس زميلتى اللى معايا فى المكتب كانت كل يوم ترتب ورقها ومكتبها قبل ما تروح، ما كنتش حاسة بمشكلة لحد لما فى يوم مديرى طلب منى مستند فضلت أدور عليه لمدة نصف ساعة، وتعلمت بسبب موجة الغضب غير العادية اللى أصابت مديرى العزيز، إن ميعديش يوم غير وكل ورقة فى مكانها السليم، وعلشان كل واحد ما بيتعلمش بالسهل حبيت إننا نتكلم النهار ده عن هذا الموضوع.. تنظيم الملفات:


مهم جداً استخدام نوعية الملفات المناسبة لطبيعة المستندات من حيث الحجم والشكل والنوعية..إلخ، فالمطلوب من حضرتك أنك تعمل زيارة للمكتبة أو لمورد الأدوات المكتبية وتقوم باختيار نوعية الملفات المناسبة لطبيعة عملك وطبيعة المستندات المستخدمة، الملفات ليها أشكال وألوان كالتالي:

• الملفات المخصصة للأدراج أو ما نطلق عليه “شانون” بيكون فى كل درج على الجانبين عمود يتم تعليق الملف عليه، لذلك فملفات الأدراج بتكون عبارة عن ملف من الورق وله مسطرة من البلاستيك أو المعدن وعلى الجانبين مجرى ليعلق الملف منها، وتلك الملفات يوضع بها عدد قليل من الورق فنجدها أكثر لدى مسئولى الموارد البشرية بحيث كل ملف به مصوغات تعيين الموظف أو لدى المشتريات يحتوى كل ملف على بيانات مورد أو عقود.. إلخ.


• ملفات الصندوق Box file، النوعية دى من الملفات مخصصة لكمية كبيرة من الملفات أو كأرشيف لمستندات قديمة وهى توضع فى مكتبة للملفات ويتم تصنيفها وفقاً للموضوع والتاريخ أو أى بيانات أخرى قد نحتاج إليها عند البحث، وهى لها أشكال كثير وأحجام أيضاً وتقاس بالسم وتبدأ من 1 سم إلى 8 سم، غالباً يكتب على الملف من الخارج سعة الملف من الأوراق “مثلاً سعة 100 ورقة”، فيجب مراعاة ذلك بمعنى لو أن الملف سعة 50 ورقة لا يجب وضع أكثر من ذلك داخل الملف لأن ذلك ممكن جداً يتسبب فى ضياع المستند أو تقطيعه لأن الملف لن يغلق جيداً.


• ملفات الاجتماعات، وتلك الملفات هى التى يوضع فيها مستندات قليلة 3 أو 4 ورقات مثلاً لتوصيل معلومة معينة لآخرين.


• ملفات المتابعة، وهى ملفات يكون بداخلها ظرف بلاستيك “يشبه الكيس”، وهى الملف اللى بضع فيه الأوراق التى سيتم توقيعها مثلاً أو تسليمها.. إلخ، وكل ظرف يوضع فيه ورقة واحدة ليس أكثر.


كما يوجد نوعيات كثيرة من الملفات فكل يوم يخرج علينا موردو الأدوات المكتبية بالجديد منها، يتناسب مع استخدمتنا، كما أن هناك بعض الأمور التى من الواجب مراعاتها أثناء تنظيم ملفاتك وهى:

1- الاهتمام بفهرس المستندات، الملف يشبه الكتاب، فحين فتح الكتاب أول ما تجده هو الفهرس وهو ما يسهل عليك إيجاد المعلومة بسهولة ويسر كما أنه يوفر عليك الوقت والمجهود، لذا عليك أن تُعد “فهرس” لكل ملف ويكتب فيه كل مستند جديد يتم إضافته ليسهل عليك مهمة البحث بعد ذلك.


2- الاهتمام باستخدام الفواصل، الفواصل هى قطع من الورق المقوى وتجد منها ما هو مقسم بالأرقام أو بالشهور أو بالسنوات..إلخ، وهذا سيساعدك فى إيجاد المستندات بشكل أسرع، وأيضاً يساعدك على وضع المستندات فى مكانها السليم دون عناء.


3- الترتيب المنطقى للمستندات، وكل منا له حرية الاختيار فى ترتيب مستنداته كما يرغب، فمنا من يحب تنظيمها زمنياً ومنا من يرغب فى تنظيمها وفقاً للموضوع أو وفقاً لعنوانها..إلخ، فى تنظيم المستندات لا يوجد خطأ مطلق أو صواب مطلق، المهم هو اختيار طريقة التنظيم التى تتناسب مع طبيعة عملك وطبيعة المستندات.


4- تخلص من المستندات أو الملفات التى لا يتم استخدامها، والتخلص من المستندات أو الملفات له أكثر من طريقة فالمستندات التى لن يتم استخدامها مرة أخرى يتم التخلص منها نهائياً، ولكن يجب تقطيعها وطمس ببناتها نهائياً حرصاً على سرية المعلومات، فالبعض قد يستخدم ماكينات الفرم وآخرون يقومون بحرقها.. إلخ، أو وضعها فى غرفة الأرشيف وهى توجد فى الشركات الكبيرة، حيث يتم الاحتفاظ بالمستندات لمدة 5 سنوات والتخلص منها بعد ذلك.


5- اهتم بأماكن وضع المستندات فالمستندات التى يتم استخدامها دورياً يجب أن تكون فى متناول يدك لكى تصل إليها بسهولة ويسر.


وده كان موضوعنا عن تنظيم الملفات، الموضوع بسيط جداً وغير معقد بالمرة، وكل واحد ممكن ينظم ملفاته بطريقته، نظام الملفات الجيد هو النظام اللى حتى لو أنا مش موجود فى الشركة أى حد يقدر يصل للمعلومة بمنتهى البساطة وكأنى موجود بالضبط.


Use Facebook to Comment on this Post


اقنع مديرك وبع له فكرتك

الأحد، 7 يوليو 2013 – 12:09


“أحيانا بتكون داخل محل مثلا، بس علشان تتفرج وأنت مقرر فى قرارة نفسك أنك مش هـتشترى أى حاجة، لكن يقابلك أحد البائعين ويقنعك دون أن تشعر بالشراء، وفعلا تشترى”، هذا المثال ينطبق بالضبط على موضوع اليوم، فالموظف يحتاج أحيانا لمهارات البيع والترويج، كى يستطيع أن يقنع مديرة المباشر بأفكاره أو مقترحاته لأنها بالطبع لن تنفذ إلا بموافقته.


ندخل فى الموضوع ونتكلم عن كام نقطة من الواجب مراعاتهم للحصول على الموافقة بتنفيذ المقترح.

1- اعمل الواجب اللى عليك.

بمعنى ذاكر كويس كل جوانب فكرتك وكن مستعدا للإجابة على أى سؤال، افهم الجو العام للمؤسسة واهتمامات مديرك، ولو سيتم عرض المقترح على أكثر من شخص لازم تعرف اهتماماتهم أيضا، لأن بالشكل ده يكون سهل عليك توصيل المعلومة بالشكل اللى هم يفهمونه ويتناسب مع اهتماماتهم وبالتالى يسهل عليك إقناعهم بالفكرة.

2- خلاصة المقترح

ابدأ حديثك بملخص عن الموضوع، وعرّف مديرك بالضبط “لماذا أنا هنا؟” ثم ابدأ بعد ذلك فى عرض التفاصيل.

3- اربط مقترحك باحتياجات المؤسسة

وضّح لمديرك المباشر أن مقترحك هذا سيحل مشاكل كذا وكذا، وبالشكل ده ستجذب انتباهه.

4- أوجه الاستفادة

أى بنى آدم فى الدنيا لو عرضت عليه أى فكرة، سيكون السؤال الذى يدور فى عقله “طب أنا هـ ستفيد إيه؟” وهذا أيضا ما يدور فى عقل مديرك، لذا عليك أن توضح له ما هى أوجه الاستفادة التى ستعود عليه وعلى المؤسسة عند الموافقة على مقترحك هذا.

5- ميزانية المقترح

وهذا موضوع مهم جدا، أهم شىء فى الميزانية هو عدم المغالاة يعنى اطلب بس اللى محتاجه لا أكثر ولا أقل، كما أنه عند وضع ميزانية المقترح مهم جدا أن توضح أنها ميزانية تقديرية قابلة للنقص أو الزيادة وهذا لتلافى أى تغيرات قد تحدث على السوق من ارتفاع أو انخفاض للأسعار.

6- تحديد الالتزامات

وضح فى عرضك للمقترح أنه يتطلب التزام من جهة المؤسسة بتوفير الموارد اللازمة لتنفيذ المقترح سواء الموارد المادية أو البشرية أو غيره.

7- عرض المقترح

عند عرض المقترح يجب أن يكون واضح ومحدد وصريح ومختصر وهذا ينطبق على كل بند من بنود المقترح، فهذا العصر يتسم بالسرعة الشديدة فى كل شىء، لذا اجعل كلماتك مختصرة بقدر الإمكان بما لا يخل بالمعنى ويتسم بالوضوح.

وأسهل طريقة لتنفيذ ذلك هى استخدام قاعدة الــ “5W&1H” وهى قاعدة شهيرة جدا تمثل أدوات الاستفهام فى اللغة الإنجليزية “what, where, when, why, who &how” أى أن المطلوب منك لعرض مقترحك بسهولة هو الإجابة على تلك الأسئلة.

ما هو المقترح؟

لماذا فكرت فى هذه الفكرة أو المقترح؟

من سيقوم بتنفيذه؟

أين سينفذ؟

متى سينفذ؟

كيف سينفذ؟

8- القدرة على التنفيذ

اثبت لمديرك أنك قادر على تنفيذ مقترحك بكفاءة.

كان عندى مقولة زمان بتقول “وما الدنيا.. إلا سوق كبير” بحس دائما أن التسويق داخل فى كل حاجة فى حياتنا العملية، وحتى كمان فى حياتنا الشخصية، افتكر دلوقت مديرك هـ يشترى مقترحك بكل سهولة، لأنك قدرت تبيع الفكرة كويس.


Use Facebook to Comment on this Post


لكل مشكلة..حل "2"

الإثنين، 1 يوليو 2013 – 19:08


“صديقة لىَّ قامت بتنزيل عدد كبير من الملفات من الإنترنت ومحتاجة تطبعهم، من حظها إن الإنترنت كان بطيئا، وهى عمالة تبعت الملفات واحد تلو الآخر، فقلت لها ثوانى عندى طريقة قد تكون أفضل، جمعت ملفات كل موضوع فى فولدر عملت ليه ضغط “zip file” بعدما كانوا 20 ملفاً أصبحوا 5 فقط، وأرسلتها بسهولة، ووفرت وقتا طبعاً، وبعدها سألتها طالما الملفات كثيرة كدة ليه ما تحمليهاش على وSky Drive أو Google Drive، وكان ردها أنها متعرفش أنا أصلاً بتكلم عن إيه”.


“وعلشان كدة قمت بطرح استبيان بسيط على عينة عشوائية “360 فرداً” وسألتهم عن استخدام أدوات الإنترنت Google Drive” و”Sky Drive فى إتمام عملهم، وكانت النتيجة هذا الاستبيان أن 65% لا يعرف ما هى تلك الأدوات، و34% يستخدم أدوات جوجل، و1% فقط يستخدم Sky Drive و5% يستخدم كلاهما و4% يفضل استخدام الطرق التقليدية”.


ما هى أدوات الإنترنت Google Drive وSky Drive؟

Google Drive هى خدمة مجانية من Google بتسمح لك بمشاركة ملفاتك بسهولة وتعطيك مساحة حوالى 10 جيجابايت، أما Sky Drive فهى نفس الخدمة ولكنها مقدمة من شركة ميكروسوفت وتعطى للمستخدم مساحة 7 جيجابايت.


كيف استخدم تلك الخدمات؟

ببساطه هو أن تسجل على الموقع الإلكترونى لـ Google Drive أو Sky Drive، بالضبط كأنك بـتعمل حساب بريد إلكترونى.


ما هى أوجه الاستفادة من تلك الأدوات؟

1. ممكن تصل لملفاتك بسهولة شديدة جداً فى أى وقت من أى مكان.

2. ممكن ترسل عدداً كبيراً على بريدك الإلكترونى بدون عناء التحميل.

3. ممكن أن تشارك الملفات مع آخرين.

4. عرض مؤخراً الوثائق المستخدمة.

5. ممكن لكل المشاركين العمل على نفس الملف فى نفس الوقت، هذا بالإضافة إلى شاشة محادثة صغيرة على جانب المستند يمكن للمشاركين التحدث عن أى تعديلات أو أى أمور ترتبط بهذا الموضوع.

6. يمكن تحميل الملفات بأكثر من صيغة مثل PDF –Txt..etc.

7. يوفر لك استخدام Word, Excel, PowerPoint, Forms هذا غير ملفات الفيديو والملفات الصوتية.. ألخ.

8. يوجد تطبيقات مخصصة لاستخدام تلك الأدوات من خلال الهاتف المحمول وأنظمة الـI phone وAndroid.

9. يمكن العمل على تلك الملفات Offline.

10. بإمكان جميع المستلمين الدخول إلى أحدث نسخة متوفرة من الملف نفسه.


أحيانا كثيرة بيكون الموضوع “اللى الذى نتكلم فيه ليست جديدا على البعض، لكن هناك آخرين الموضوع بالنسبة لهم اكتشاف، وهذا على مختلف المستويات المهنية والحياتية أيضاً، وهذا يرجع طبعاً لأن لسنا كلنا على نفس المستوى الثقافى والعلمى والمهنى، وما أكتبه هنا ما هو إلا تبادل الخبرات عسى أن تفيد من لا يعرفون تلك المعلومة.


Use Facebook to Comment on this Post


الثلاثاء، يونيو 25، 2013

لكل مشكلة.. حل؟ "1"

الإثنين، 24 يونيو 2013 – 07:42


من فترة خرجت أنا وصديقة لى بعد الشغل، هى تعمل فى مجال العلاقات الخارجية بأحد البنوك، مديرها اتصل بها وسألها عن حاجة خاصة بالشغل ولازم يوصل لها دلوقت حالاً، لأن الموضوع مهم، فصديقتى قالت إنها أرسلت Email قبل ما تنزل وطلبت منه يدور عليه.. طبعاً مديرها اتصل أكثر من 3 مرات لأنه مش لاقى الـEmail، فساعتها رديت بمنتهى البساطة مديرك مش لاقى الإيميل ابعثيه تانى دلوقت، استخدمى تليفونك وفتحى الإنترنت وابعتى اليميل مرة أخرى وبكده تكونى حليتى الموضوع، أحياناً كثيرة بيكون الحل قدامنا بس إحنا مش وخدين بالنا منه أو بمعنى آخر إحنا مش متعودين على النوعية دى من الحلول، بنكون حابسين نفسنا فى إطار معين وما بنخر جش عنه، على الرغم إن الموضوع سهل خالص، هـ نتكلم النهار ده عن بعض الحلول..


كيف أصل لبريدى الإلكترونى من أى مكان؟

الشركات كلها فى الوقت الحالى تستخدم البريد الإلكترونى طبعاً، لأنه أسرع وسيلة للتواصل واقلها تكلفه طبعا، وغالبا ما بيكون البريد الإلكترونى للعاملين بالشركة حسب اسمها ويتم تسجيله على برنامج من برامج البريد الإلكترونى بالكمبيوتر الخاص بكل موظف وأشهر البرامج هى Outlook، لحد دلوقت مفيش مشكله لكن أحيانا نحتاج لبعض المعلومات مثلا بعد مواعيد العمل الرسمية أو زى حاله صديقتى اللى حكيت عنها طب الحل؟


الموضوع بسيط جدا، ممكن أعمل حاجتين،

الأولى: إنى أدخل على الإعداد “Email Setting” وأقوم بإرسال نسخة من كل Email يوصل لبريدى الخاص بالعمل إلى بريدى الإلكترونى الشخصى ودى طريقه سهلة جداً كل ما على هو الدخول على Email Setting واختار Forward Email Setting وأكتب فى الخانة البريد الإلكترونى الخاص بى واللى عايز استقبل عليه نسخة من مراسلاتى.


الثانى: وهى طريقه أكثر تعقيدا من الأولى وفيها بـيشتغل بريدى الإلكترونى كأنه Outlook وبالشكل دا هـ توصلنى الرسالة مرتين وأقدر افتحها من أى مكان وبكل سهولة لتفعيل ذلك يجب تنفيذ الخطوات التالية:


1- الدخول على إعدادات البريد الإلكترونى “Email Setting”

2- الدخول على حسابات “Account”

3- البحث عن Check mail from other accounts (using POP3) ثم الضغط على Add a POP3 mail account you own

4- سيطلب منك بعض المعلومات، تلك المعلومات تحصل عليها من مسئول إدارة الحاسب الآلى وهى POP Serve وال Username وال Password الخاصة بك.

5- تقوم بإدخال البيانات وبعدها أصبح بريدك الإلكترونى يعمل محل ال Outlook على جهازك الشخصى.


أنا شخصيا اقترح استخدام البريد الإلكترونى الخاص ب Google “Gmail ” لأنه يقدم العديد من الخدمات وأسهل فى الاستخدام.


بذلك يمكنك بكل سهوله أن تصل إلى المعلومات فى أى وقت، كما يمكنك أن تصل للمعلومة فى أى مكان أيضا فمعظم الهواتف الآن هى Smart Phone وتحتوى على تطبيقات خاصة بالبريد الإلكترونى تمكنك من استخدامه فى أى مكان.


وصلتنى رسالة على البريد الإلكترونى بها مرفق وبرنامج ال Office لا يعمل؟

دا موقف كثيرا ما نتعرض له إما أن البرنامج لا يعمل أو أنه غير موجود وهذا ينطبق على البرامج التى تشغل ملفات ال Word وExcel وPowerPoint وملفات الـPDF وغيرها..


غالباً ما تصل الرسالة المرفقة وبجانبها أو أسفلها ثلاث اختيارات “View أو Download” فى هذا الحالة لو قمت باختيار Download سيتم تحميل الملف على الجهاز ولكن لن اقدر على مشاهده المحتوى، لأن البرنامج غير موجود ولذا سأقوم بالضغط على View وسيتم فتح الملف المرفق عبر الانترنت فلو أنت من مستخدمى Gmail سيتم فتح البرنامج من خلال أداة ال Google Doc وإن كنت مستخدما لأى خدمه أخرى سيتم فتح البرنامج من خلال أدوات Microsoft وبذلك تستطيع الاطلاع على كافه المستندات حتى وإن لم يكن عندك البرنامج على كمبيوترك الشخصى.


الحقيقة يوجد الكثير لكى نتعلمه وعلشان كده فى كل مره هـ نناقش موضوع جديد قد يكون معروف لكثير منا ولكن لم نفكر فى استخدامه.


Use Facebook to Comment on this Post


الأحد، يونيو 23، 2013

كلنا نحتاج لتعلم مهارة حل المشكلات

الإثنين، 17 يونيو 2013 – 01:14


عندما نكتب السيرة الذاتية الخاصة دائما يكون هناك مكان مخصص للمهارات الشخصية، وهنا كل واحد منا يتفنن فى كتابة المهارات التى يتمتع بها مثل الهدوء، والقدرة على العمل تحت ضغط…الخ وأحيانا كثيرة نكتب تلك المهارات لمجرد أنها مطلوبة، ولكننا لا ندرك فعليا مدى أهمية تلك المهارات فى مستقبلنا المهنى.


ولذا نتحدث اليوم عن مهارة هى من وجهة نظرى أهم المهارات الشخصية التى من الواجب تعلمها وهى مهارة “حل المشكلات Problem Solving Skills “.

يوجد قاعدة ل ستيفن:وفى اسمها قاعدة 10/90 القاعدة دى تقول ” أن 10% من الحياة يتشكل من خلال ما يحدث لنا، وال 90% الباقى يتم تحديدها من خلال ردود أفعالنا ” ماذا يعنى هذا؟

يعنى لو تعرضنا لمشكلة من أى نوع كانت وهى ما يمثل 10% فردود أفعالنا فى التعامل مع تلك المشكلة هى التى ستحدد ال90% الباقية.

ولذا نتحدث اليوم عن مهارات حل المشكلات…

1- تعرف على سبب المشكلة:

لى وجهة نظر من زمن أن معرفة سبب المشكلة هو 50% من حلها يعنى فإذا تعرفت على السبب من السهل إيجاد حل سريع له.

2- فكر خارج الصندوق

أثناء حلك للمشكلة فكر فى حلول جديدة، فكر خارج الصندوق “Think Out Of The Box” فكر فى حلول مبتكره وسهلة التنفيذ.

3- كن إيجابيا

هذه هى خطوة هامة جدا وهى الإيجابية، أحيانا كثيرة عند حدوث مشكلة انظر لنصف الكوب المملوء وركز فى الإيجابيات التى تملكها وليس فى السلبيات، هذه الطريقة مع الوقت ستجعلك تنظر للأمور من وجهة نظر أخرى وتخرج بحلول غير متوقعة.

4- فكر بطريقه منطقية:

ببساطة مطلوب من حضرتك تفكر بطريقة منطقية واقعية ومرتبة وهذا سيساعدك على الوصول لنتائج بشكل أسرع وأكثر فاعلية وقابلية للتنفيذ.

5- ضع خطوات للحل

أنت الآن عرفت أسباب المشكلة وفكرت فى حل خارج الصندوق وأنت الآن شخصية إيجابية الآن هو موعد التخطيط، ضع خطة منظمة مرتبة واضحة للوصول إلى حل لتلك المشكلة.

6- استغل خبراتك السابقة

الخبرة تثقل مهارات الموظف وتجعله قادر على وضع حلول بسرعة خاصة أنه قد يكون واجه خلال سنوات عمله العديد من المشكلات وهنا تأتى أهمية الخبرة.

7- ركز على حل المشكلة

أحيان كثيرة عندما يحدث أى مشكلة يأخذ التفكير فى أسباب المشكلة ولماذا حدثت وكيف حدثت ومن المتسبب فى ذلك وقت أكثر مما يجب، فى حين أننا نحتاج كل دقيقه لكى يتم الوصول إلى حل وتنفيذ ذلك، لذا فالأفضل هو أن تركز فى الحلول المتاحة للمشكلة والإسراع فى اتخاذ الإجراءات اللازمة للتنفيذ.


أحيانا كثيرة بيكون حل المشكلة هو أسهل ما يكون ولكن يتطلب ذلك منا أن نكون أكثر ثقة فى قدراتنا وإمكانياتنا، ومقدار ما تتحلى به من إيجابية هو ما سيساعدك على حل المشكلة أسرع وبشكل أكثر فاعلية، والأهم من كل ذلك عندما تحدث أى مشكلة مهما كان حجمها فحاول بقدر الإمكان الابتعاد عن الذعر والهلع حتى تستطيع التفكير بهدوء.


Use Facebook to Comment on this Post


الثلاثاء، يونيو 04، 2013

تعامل جيدا مع معارض التوظيف

الثلاثاء 04-06-2013 00:25


من كم سنة بدأت تنتشر فكرة أن الشركات تتجمع كلهم فى مكان واحد يطلق عليه مهرجان توظيف أو معرض التوظيف أو نسميه Employment Fair…. غالبا المهرجانات يتم تنفيذها بواسطة الجامعات أو الجامعات الخاصة أو غرف التجارة ويتم الإعلان عنها فى الجرائد ومن خلال مواقع تلك الجهات.


دعونا نتحدث عن أهمية تلك المعارض…


الحقيقة هى مفيدة لأكتر من فئة…مثل حديثى التخرج والباحثين عن عمل ومن يرغب فى تغيير مجاله….الخ، هنتكلم عن كيفية استفادة من تلك المعارض .


أولا : حديثى التخرج:


تلك المعارض بـ تساعدهم على حاجتين مهمين جدا:


أول حاجة…. إنهم من خلالها بـ يتعرفوا على احتياجات السوق ؟؟؟وطلبات الشركات؟؟؟؟ وطبعا بذلك يطور من مهاراته وفقا لاحتياجات السوق.


ثانى حاجة….إنهم يكون عندهم فرصة وضع السيرة الذاتية فى أكثر من مكان، كما يتعرفوا على شركات كثيرة ومراكز التدريب وأيضا تحد من رهبة البحث عن عمل .


ثانيا : من يرغب فى أن يغير مجال عمله


أيضا يحظى بفرصه تقديم السيرة الذاتية أكتر من شركة…ويتعرف على الشركات، خاصة أن غالبا ما يكون مسئول الموارد البشرية والتوظيف موجود، فطبعا فرصة جيدة لبناء علاقات عامة مع تلك الشركات.


ثالثا : فئة من يعمل بالفعل


غالبا فى ناس كتير بـ تشتغل…وعاجبها شغلها…ومش عايزة تغيره، طيب ما يروحش يعنى ولا إيه ؟؟؟ لا الحقيقة هو هيروح…بس هيروح علشان يتعرف على الشركات الأخرى، والتى تعمل فى نفس مجاله كما يتعرف على الجديد فى السوق…ممكن يطلع بفكره يطور بها شغله هو شخصيا أو يتعرف على ناس جديدة يعنى الهدف هـ يبقى علاقات عامة وتطوير، دا غير أنه ممكن يتعرف على احتياجات الشركات إيه …يعنى لو يعمل فى المبيعات مثلا ممكن يفتح لنفسه أسواق جديدة …ولو يمارس التدريب ممكن يقدم لهم خدمات تدريبية …أو على الأقل يتعرف على طلبات السوق ؟؟؟


ولكن يأتى السؤال .. كيف أتعرف على مواعيد تلك المعارض


1- متابعة الجرائد والمجلات اللى بتهتم بالتوظيف.


2- متابعة الانترنت والبحث كل مدة عن أخبار معارض التوظيف.


3- الجامعات..الجمعيات الأهلية والنوادى والجامعات الخاصة …كل دول بـ يعملوا معارض توظيف.


4- متابعة كل الأماكن اللى فيها قاعات…قاعة المؤتمرات ..دار الأوبرا …الخ.


أما بالنسبة للخطوات التى اتبعها للذهاب … علينا فعل التالى:


1- كتابة سيرة ذاتية جيدة.


2- طباعة نسخ كثيرة من السيرة الذاتية الخاصة بنا .


3- تسجيل بياناتى قبل الدخول حتى يتم إعلامى دائما بمواعيد تلك المعارض.


4- المرور على كل الشركات للتعرف على الشركات المشاركة .


5- مقابله مسئولى كل شركة فى مكانها السؤال عن الفرص المتاحة وتقديم نسخو من السيرة الذاتية الخاصة بى.


6- بعد المعرض …أقوم بإرسال خطابات شكر لكل من تعرفت عليهم خلال المعرض وهذا من شأنه أنه يذكرهم بى .


الحقيقة…دى حاجة من الحاجات اللى الواحد بـ يعملها علشان يقدر يوصل لما يحلم به .


Use Facebook to Comment on this Post


السبت، يونيو 01، 2013

وظيفتك عن LinkedIn

الجمعة 31-05-2013 11:46


تحدثنا قبل ذلك عن استخدام شبكات التواصل الاجتماعى فى إيجاد فرصة عمل مناسبة، واليوم نكمل الموضوع بأهم شبكات التواصل الاجتماعى فى البحث عن عمل وهى LinkedIn معظمنا لا يعلم الكثير عن هذه الشبكة، على الرغم من أهميتها، واليوم سوف نتحدث عن ذلك.


LinkedIn هو شبكة التواصل الاجتماعى المخصصة لمحترفى كافة مجالات العمل، فتجد مجموعات المختصين فى الموارد البشرية مجتمعين وهناك مجموعات لمتخصصى التسويق..الخ، كما يوجد مجموعات مخصصة للشركات بأسمائها.


سنتحدث اليوم عن خطوات البحث عن عمل باستخدام LinkedIn:


1- اعمل Profile جيد محدد به كل خبراتك وإمكانياتك بالضبط كأنك تكتب سيرتك الذاتية لكن هذه المرة على شبكة LinkedIn.
1

2- ابدأ فى إضافة الأصدقاء سواء منFace Book أو Twitter أو قائمة البريد الإلكترونى الخاصة، وهذه الخطوة بسيطة جدا لأنك بمجرد الانتهاء من إدخال بياناتك سيتم سؤالك هل ترغب فى إضافة أصدقاء، وسيظهر لك اختيارات وكل ما عليك هو الضغط على الاختيار وهو سيقوم بالباقى.


3- الخطوة التالية هى أن تبدأ فى البحث على LinkedIn على الشركات التى تتمنى أن تعمل بها، أو ابدأ فى عمل علاقات مع موظفى الموارد البشرية فى تلك الشركات.


4- ابد أ البحث عن عمل من خلال إعلانات الوظائف.. ببساطة فى شريط الأدوات تجد كلمة Jobs، وبالضغط عليها سيتم فتح قائمة مثل الصورة التالية.


2


رسم توضيحى 2 البحث عن عمل


بمجرد الضغط على Find Jobs سيفتح لك كل الوظائف المتاحة فى الأول ستجد الوظائف التى تحب أن تعمل فيها لتختار منها.


3


رسم توضيحى 3 اختار الشركة التى ترغب فيها


أو لو نزلت إلى الأسفل ستجد الوظائف التى نشرتها شبكة علاقاتك التى من ضمنها الشركات التى أنت مهتم بها.


4


رسم توضيحى 4 شبكة اهتاماتك


أو أنك تبحث عن وظيفة بعينها من خلال البحث كالتالى:


5


أو ممكن تضغط على Advanced search ، وبذلك ستبحث بشكل أكثر تحديدا.


6


رسم توضيحى 5 اختار الوظيفة والمجال وكل اللى نفسك فيه


5- كل المطلوب منك هو أن تبنى شبكة علاقات كويسة تستطيع من خلالها إيجاد فرصة العمل.


6- التعامل مع LinkedIn صعب إلى حد ما، ولذلك أنصح بالدخول على YouTube ومشاهدة الفيديوهات التعليمية والتى ممكن تتعلم منها كيفية التعامل بشكل أكثر فاعلية.


مهم جدا أن نتعلم كل ما هو جديد للحصول على فرصة عمل مناسبة وعلينا أن نطوع التكنولوجيا لاحتياجاتنا.


Use Facebook to Comment on this Post


الأربعاء، مايو 29، 2013

امسك متحرش تليفونات

من فتره و أنا بتعرض ل شوية سخافات علي الموبايل …

التليفون يرن وارد ألاقي واحد بـ يتكلم بطريقة أسامة منير … منتهي السهوكة يعني بسمع صوته بالعافية اقفل يتصل ثاني مردش يفضل يتصل ورا بعض لدرجة مره عملت التليفون صامت صحيت الصبح لقيت 80 مكالمة لم يرد عليها احد .

حاجه مستفزه يعني …

الحكاية دي بدأت تحصل كده تحديدا من بعد شبكات المحمول ما عملت عروض انك تأخذ مكالمات مجانية في فترات معينة خلال اليوم فطبعا أخينا دا .. يتصل بأرقام عشوائية وأول ما يرد عليه بنت تبدأ سلسلة القرف …

الحقيقة أنا كنت فاكره إن دا موقف حصل معايا أنا بس صدفة علشان رقمي مع ناس كثير بحكم طبيعة شغلي لكن وجدت إن دي مش مشكلتي انا بس دي مشكلة كل صاحباتي تقريبا وكلهم يعانوا من الموضوع دا .

خاصة إن خدمة القائمة السوداء اللي عاملاها الشركات دي مش خدمة مجانية يعني مع كل رقم بـ تدفع فلوس فطبعا موضوع مكلف يعني …

أمبارح اتصلت علي خدمة عملاء فوافون وقلت لخدمة العملاء اللي رد عليا أرجوكم الغوا المكالمات المجانية 

لكن فيه حل … و أنا قلت لازم أشارك معاكم الحل دا

دي أرقام مباحث التليفون المفروض إنهم بـ يتصرفوا بسرعة بعد ما أي حد يبلغهم …

25760502

25771755

و دي ارقام تانيه

0225771755

0225798166

و دي ارقام للناس اللي مقيمين في القاهره و محافظات تانيه

0227033633

ودي ارقام للمقيمين في الشرقيه و العاشر ودمياط و المنصوره

0502328881

بس علي فكرة لازم كمصريين نتعلم أزاي نستخدم الحجات بطريقة أحسن من كده … مش معقول كل حاجه حلوة نستخدمها بطريقة غلط ونعك الدنيا… يا جماعة لازم نرتقي بمستوانا باه العالم بـ يتطور من حولنا وإحنا لسه بـ نعاكس في التليفونات ؟؟؟


Use Facebook to Comment on this Post


الاثنين، مايو 27، 2013

10 نصائح للتوازن بين حياتتك الشخصية والعملية

فيديو تعليمي عن التوازن بين عملك وحياتك الشخصية كثير منا يهمل حياته الشخصية لانه يهتم ببناء مستقبله المهني وحياته العملية ،لكن ذلك يكون له اثار سلبية لاننا في نهاية الأمر بشر ونحتاج للسعادة في حياتنا كما نحتاجها في عملنا ... الفيديو مترجم ويمكنك اختيار لغة الترجمة ...الخدمة خدمة Google يعني الترجمة بس هتساعدك علي فهم الموضوع لو الترجمة بالعربي لم تظهر الخطوات بالصور بعد الفيديو ... مشاهده ممتعة ان شاء الله الخطوة الاولي o',m 2

الأحد، مايو 26، 2013

رحلة البحث عن عمل هي أول سلمه في الطريق إلي الاحتراف، لذا من الواجب أن يظهر الباحث عن عمل بشكل أكثر احترافا أمام الشركات التي يتقدم لها لذا فقد جري العرف أن يرفق بالسيرة الذاتية ما نطلق عليه Cover Letter .


طب هو الCover letter  دا أهميته إيه؟؟؟؟


أولا: لان من قواعد الاتيكيت كتابة هذا الخطاب.


 ثانيا: يتيح لي فرصة التحدث عن مهاراتي بشكل مختصر ما يمكن أن تستفيد الشركة المتقدم لها من باحث عمل مثلي.


ثالثا: هم علمونا كده، علمونا إن السيرة الذاتية يكون معها خطاب مرفق.


السؤال الذي يسأل لي من كل الباحثين عن عمل ؟ ماذا اكتب في الخطاب المرفق؟


الحقيقة هذا الخطاب يختلف عن السيرة الذاتية، يكون شكل الخطاب العادي يحتوي علي تاريخ وتحية و3 فقرات، كل فقرة من 3 لـ 5 سطور …


قبل أبدء في كتابة الخطاب المرفق احتاج أن استرجع معلوماتي في كتابة موضوعات التعبير والتي تـ علمناها في المدرسة سواء في حصة اللغة العربية أو اللغة الإنجليزية، في تحديد عناصر الموضوع الأساسية أولا وبعد ذلك صياغة الموضوع وربط العناصر ببغضها.


طب يعني أكتب إيه؟


هـ نبتدي الفقرة الأولى، بكتابة طريقة معرفتي بالوظيفة المتقدم لها يعني عرفت من جريدة أو مجلة أو إعلان …الخ وبياناتي الأساسية والوظيفة المتقدم لها.


الفقرة الثانية أقوم بعرض مهاراتي وخبراتي التي تتناسب مع تلك الوظيفة وفي حالة حديثي التخرج يمكنهم التحدث عن مجال دراستهم ومدي مناسبته لتلك الوظيفة.


الفقرة الأخيرة، أوضح أني منتظر موعد اللقاء وطبعا أضع البيانات الخاصة بي  والتي يمكن التواصل معي من خلالها.


كما قمنا بالاطلاع علي نماذج السيرة الذاتية وبحثنا عبر الانترنت فسنقوم أيضا بفعل ذلك مع الخطاب المرفق، كما أن الWORD يحتوي علي نماذج كثيرة للخطاب المرفق والصور التالية توضح كيفية مشاهدتها.


 cover 1


رسم توضيحي 1يتم اختيار New


 cover 2


رسم توضيحي 2نقوم بالبحث عن Letter وإختيار Cover letter


 cover 3


رسم توضيحي 3 يتم اختيار النموذج حسب رغبتنا


نقاط أساسية يجب مراعاتها أثناء كتابة الخطاب المرفق.


  • تأكد من عدم وجود أخطاء إملائية أو نحوية.

  • أطبع الخطاب على طابعة جيدة في حالة تسليمه باليد.

  • في هذا الخطاب أنت تظهر كيف ستكون إمكانياتك ومهاراتك مفيدة لتحقيق أهداف الشركة، وأنت وشطارتك.

  • استخدمstandard format.

  • استخدم single line space بين السطور و doubleبين الفقرات.

  • يجب أن يكون جوابك قصير لا يزيد عن صفحة.

  • اجعل فقراتك قصيرة وفى الموضوع، خير الكلام ما قل ودل، وبكده نكون خلصنا كلام عن السيرة الذاتية والخطاب المرفق.

Use Facebook to Comment on this Post



مهما كانت وظيفتك محتاج شوية إيتيكيت؟!

الأحد، 26 مايو 2013 – 14:05


“من حوالى 5 سنوات فى إحدى الشركات اللى كنت بشتغل فيها، دار نقاش بينى وبين مدير وقتها حول العلاقات داخل الشركة فساعتها قال لى “الإدارة هى فى الأساس إيتيكيت، والإنسان اللى ما يعرفش فى الإتيكيت مش هـ يعرف يشتغل فى الإدارة” وخلال فتره عملى فى هذه الشركة كان مديرى العزيز بين الحين والأخر يثبت لى وجهة نظرة بالمواقف التى نمر بها خلال عملنا.


ولذلك اليوم سوف نتحدث عن هذا الموضوع إيتيكيت العمل “Business Etiquette” .

الإتيكيت بشكل عام هو آداب المعاشرة وهو سمة الاحترام وهو ما يحكم السلوك الاجتماعى، وبما أن الشركة التى أعمل بها ما هى إلا مجتمعا صغيرا فإن “Business Etiquette”لا يختلف كثيرا عن مفهوم الإتيكيت بشكل عام .

ندخل فى الموضوع … ونتكلم عن بعض نصائح ال “Business Etiquette”

1- لا تقاطع الآخرين .. يعتبر مقاطعة الآخرين خلال الحديث من أكثر الأمور الغير لائقة، ومن أهم القواعد لاكتساب احترام الآخرين هى عدم المقاطعة أثناء الحديث والإنصات الجيد.

2- لا تتدخل فى أمور الآخرين … يجب علينا وضع حدود لتعاملنا مع زملائنا وعدم التدخل فى شئونهم سواء فى مجال العمل أو فى الأمور الشخصية.

3- لا تتناول الطعام على مكتبك … من الآداب العامة هى وجود منطقة مخصصة لتناول الطعام فلا يصح تناول الطعام على مكتبك وخاصة فى حالة الأطعمة ذات الرائحة النفاذة.

كان لى صديقة تحكى عن معاناتها اليومية مع زميلتها فى المكتب واللى بـ تعمل رجيم ووجبتها كل يوم هى البيض المسلوق والسلطة الخضراء والذى يجعل رائحة المكتب لا تطاق، لذا وجب علينا مراعاة تلك الأمور الصغيرة والتى يكون لها أثار سلبية سواء فى تعاملى مع زملائى .

4- لا تستخدم اللغة الدارجة … مثل اختصارات الإنترنت مثلا أثناء إرسال البريد الإلكترونى أو استخدام مصطلحات اللغة الدارجة مع زملائك .

5- شارك النجاح مع زملائك … بمعنى لما يكون فيه مهمة قام بها فريق العمل مثلا كله عليك أن تعطى كل ذى حق حقه من التقدير، فالزملاء لا يحبون من ينسب كل الفضل لنفسه متناسيا دور الآخرين.

6- لا تستخدم العطور النفاذة …. من المواقف المضحكة التى مرت بى أثناء فترة عملى بإحدى المؤسسات طلب منى إجراء مقابلة مبدئية لأحد المتقدمين لوظيفة وكانت حجرة مكتبى صغيرة جدا وحينما دخل ذلك الشخص تشبع هواء الغرفة برائحة عطره ولأنى مصابة بالحساسية تسبب ذلك فى شبه اختناق ولم أقدر على إكمال المقابلة معه…

7- اجعل صوت موبايلك معقول …. أنا شخصيا أفضل وضع الموبايل على وضعية الفيبريشن أو بصوت خافت وعدم استخدام الأغانى العالية أو التى قد تحتوى على ألفاظ غير لائقة مما يضعنا فى مواقف محرجة.

8- اجعل مكتبك نظيفا دائما …. مهم جدا تهتم بنظافة مكتبك كما تهتم بنظافتك الشخصية مثلا لا تترك مخلفات على المكتب آو بواقى الطعام فى الإدراج مثلا.

9- احترم وعودك …. يعنى لما تقول كلمة لازم تكون قدها وإذا طلب منك تأدية مهمة معينة لا تأخذها إلا إذا كنت قادر فعلا على تنفيذها، وتعلم أن تقول الكلمة السحرية “لا” للمهام التى لا تقدر عليها ” الموظف الشاطر هو اللى ينجز المهام المسندة إليه بفاعلية وليس الموظف الذى يقبل أى مهمة ويخفق فى تنفيذها لأنه محمل بأعباء كثيرة”

10- احترم مواعيدك … وخاصة فى الحضور والانصراف ومواعيد المقابلات.

دى كانت بعض النصائح فى ال “Business Etiquette” ستلاحظون أنها مجرد نصائح فى كيفية التعامل مع الآخرين فطالما أنا احترم وأقدر الآخرين فهذا سيعود على بالطبع بالتقدير والاحترام من الجميع.


Use Facebook to Comment on this Post


الثلاثاء، مايو 21، 2013

فرصة لشباب الدبلومات المتوسطة

فرصة لشباب الدبلومات المتوسطة … تدريب وتوظيف كمان


انطلاقا من قناعتها بأهمية دفع الاقتصاد المصري أطلقت موبينيل مع بداية


شهر رمضان مبادرة كبيرة وجديدة بالتعاون مع كبري المنظمات الخيرية لتدريب وتأهيل 100 ألف مصـــري ودعمهم من اجل توفير فرص العمل والرزق الكريم لهم ولعائلاتهم. ويشارك مركز تدريب شباب المعادى موبينيل في هذا المشروع الكبير. وقد تم الإعلان عن المبادرة في مؤتمر صحفي عقدته الشركة بحضور الأستاذ حسان قباني العضو المنتدب لشركة موبينيل وعدد من ممثلي المنظمات والجمعيات الخيرية المشاركة. ويتمثل دور موبينيل في المبادرة في توفير التمويل اللازم للمنظمات الخيرية المشاركة بالإضافة إلي الإعلان عن المشروع في مختلف وسائل الإعلام ومنها الموقع الالكتروني للشركة لوضعه تحت نظر المستفيدين

المحتملين.


الهدف العام من المشروع :

تأهيل الشباب الذين لم يحصلوا على فرصة عمل بما يتناسب مع احتياجات سوق العمل


• المرحلة الأولي من التدريب (دورة التوعية المهنية) لمدة 12 يوم.


• المرحلة الثانية (التدريب النظري الفنى) في مجالات مختلفة وذلك لتأهيلهم لسوق العمل.


• يساعد المشروع بعد التدريب على توفير فرصة عمل للمشاركين وسوف يقوم المركز بتوظيف المتفوقين فى أسرع وقت.


عملية اختيار الشباب للالتحاق بالمشروع تتم من خلال فرز استمارات الالتحاق وعمل مقابلات شخصية مع الذين تنطبق عليهم المعاير الآتية :


1- الشباب من الجنسين من خريجي الجامعات والمعاهد العليا و فوق المتوسطة


2-العمر يتراوح بين 18-25 سنة


3-الذكور يكونوا قد أتموا الخدمة العسكرية أو تم الإعفاء منها


4- متفرغ خلال فترة التدريب


5- ليس لديه وظيفة (لا يعمل).


محتويات دورة التوعية المهنية

• كتابة السيرة الذاتية وعمل المقابلة الشخصية

•التفكير الابتكاري

• مهارات الاتصال

• التفكير العلمي والتعامل مع الآخرين وبناء الفريق

• الشخصية والذكاء الوجداني

• إدارة الأزمات وكيفية مواجهتها وحل المشكلات والعمل تحت ضغط

• صنع واتخاذ القرار

• تعريفات بمجال المبيعات والتسويق وخدمة ما بعد البيع

• إدارة الوقت

• تعريف بمجال ذوي الاحتياجات الخاصة

• الثقة بالنفس

• العادات السبعة للناس الأكثر فاعلية


بعد التوعية المهنية سيقوم المركز بعمل دورات تدريبية فنية متخصصة في مجالات متعددة وفي مراكز تدريب على مستوى عال لمن لم يتمكن من الحصول على فرصة عمل


وبعد التدريبات سيقوم المركز بالمساعدة في توفير فرصة عمل في المجال الذي تم التدريب عليه ..للاستعلام الرجاء الاتصال على :


(202)25167565 – (202)25168325 – 01271110959


او بزيارتنا على العنوان الاتى :


عمارة رقم 2/5 الشطر التاسع خلف بيتزا هت بشارع النصر – المعادى

الجديدة

للإشتراك بالمنحة … برجاء قراءة شروط الإلتحاق جيدا

والتسجيل بالنموذج التالي و سيتم الإتصال بالسادة المسجلين لبيناتهم والتي تنطبق عليهم معايير الإختيار لتحديد موعد المقابلات الشخصية … بالتوفيق للجميع


https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dHA3eG80c053SnppbXdTT1pDZ2VqOXc6MA#gid=0


Use Facebook to Comment on this Post


وظيفتك عند Twitter و Face Book

الأحد 19-05-2013 00:23

يعتبر الـ Face Book و Twitter من أهم شبكات التواصل الاجتماعى حاليا وأصبحت الشركات تستخدمه للترويج عن منتجاتها والتواصل مع العملاء فهذه هى لغة العصر الحالى.

يمكن استخدام تلك الشبكات الاجتماعية فى البحث عن فرصة عمل مناسبة لنا أو التعرف على كافة الوظائف المتاحة بسوق العمل واحتياجات سوق العمل أشياء أخرى كثيرة وذلك بإتباع عدة خطوات بسيطة.

1- عليك أولا عزيزى الباحث عن عمل أن تنشئ حسابك على موقع Face Book أو Twitter.

2- أن تقوم بإدخال بياناتك الشخصية بعناية اعتبر أنك تكتب سيرتك الذاتية ولكن هذه المرة اكتب سيرتى الذاتية على الإنترنت لازم نبعد عن المسميات الكوميدية اللى يستخدمها الشباب.

3- نهتم بعدم نشر الصور غير الملائمة والخروج عن الآداب العامة أو تخدش الحياء.

4- يجب متابعة صفحتنا بشكل دورى.

5- نقوم بالبحث على الصفحات والجروبات التى تهتم بالتوظيف أو تقدم خدمات للتوظيف أو قد تكون صفحات لمواقع التوظيف أو لشركات توظيف ،بع

ض تلك الصفحات يعلن عن وظائف خاصة بها وبعض آخر يقوم بجمع كافة إعلانات الوظائف سواء من الإنترنت أو من خلال الجرائد ويتم نشرها عبر صفحاتهم، فى كلا الح

التين أنت المستفيد لأنك إما ستحصل على فرصة بالشركات أو ان يكون عندك كافة الوظائف بدون تعب أو مجهود وكل ما عليك بعد ذلك إلا مراسلتهم فى Face Book أنت تبحث من خلال خانة البحث كما توضح الصورة التالية

face

من خلال Twitter تختلف طريقة البحث حيث يعتمد Twitter على الهاش تاج “#” فأى كلمة نرغب فى البحث عنها فى Twitter يجب أن يسبقها علامة ال # كما هو موضح بالصورة التالية كما لا يتم استخدام المسافات واستبدالها بعلامة “_”

twi

6- البحث عن صفحات الشركات المعروفة فمن خلال صفحاتها يمكنك التعرف على فرص العمل داخل تلك الشركات لأن طبعا الشركة لو عندها فرصة عمل أكيد يتم الإعلان عنها فى صفحتهم وبذلك تعرف المعلومات من مصدر موثوق فيه.

7- ابدأ فى استخدام مهاراتك فى العلاقات العامة وتواصل مع الأصدقاء وتعرف عليهم ومن خلالهم قد تتعرف على فرص متاحة أو مواقع قد تساعدك فى رحلتك للبحث عن عمل .

8- يجب أن يعلم المحيطون بك أنك تبحث عن فرصة عمل مناسبة لك فبين فترة وأخرى حاول أن تكتب ما يدل على ذلك فى صفحتك وبالتالى سيحاول أصدقاؤك مساعدتك ولا تنسى أنك تكتب المجال اللى تحب تشتغل فيه.

تلك الخطوات ستساعدك فى إيجاد العمل من خلال Face Book و Twitter ولكن يبقى لنا باقى أدوات الإنترنت للبحث عن عمل وهذا ما سنتحدث عنه لاحقا.


وظيفتك عند Twitter و Face Book

الاثنين، أبريل 01، 2013

عزيزى الموظف المرموق طور مهاراتك أولاً

 


الإثنين، 1 أبريل 2013 – 14:09


رشا خليفة

“من فترة طويلة وأنا بتكلم عن تطوير المهارات والإمكانيات والاطلاع على كل جديد يخص الوظيفة التى تعمل بها، كثير منا قد يعتقد أنه شيء غير مهم، أن استمر فى تطوير مهاراتى والاطلاع على كل جديد، خاصة أنه يترقى فى وظيفته وبمرور الوقت يصبح الموظف المرموق والشركة أو المؤسسة بـ”تعمله ألف حساب” فما حاجته إلى تعلم الجديد”.


“سبب كتابتى اليوم يعود إلى بعض المواقف التى مررت بها خلال الفترة الحالية منها مثلا أحد الموظفين فى وظيفة مرموقة جدا وبعد انتهاء اللقاء كان السؤال كيف يمكن التواصل مع حضرتك؟ فأجبت من خلال الموقع الإلكترونى الخاص بى وأخبرته بعنوان الموقع…. بعدها بحوالى 3 أيام وجدت مكالمة هاتفية من سيادته يخبرنى فيها أنه يحاول إضافتى على yahoo ولكن الموقع الذى معه لا يقبل الإضافة… وقتها مش عارفة أعمل إيه؟! رغبة شديدة فى الضحك بصوت عالى ولكن منصبه ومكانته تمنعنى من ذلك.. فما كان منى إلا أن أخبرته أننى ليس عندى بريد على yahoo وبدأت فى الشرح ما الفرق بين الموقع الإلكترونى والبريد الإلكترونى وكيفية التعامل مع موقعى.. إلخ


كانت صدمتى هى أنه لا يعرف الفرق بين الاثنين على الرغم من أنه فى الفترة الأخيرة أصبحت التكنولوجيا مسيطرة على كل شيء، فكيف لا يعرف كيفية التعامل مع أبسط أساليب التكنولوجيا؟!


“مرة أخرى أرسلت لى إحدى المؤسسات بدولة خليجية طلبا بتقديم دورات تدريبية عندها وطلب منى المسئول أن أرسل له سيرتى الذاتية فطلبت منه البريد الإلكترونى الخاص به، وقمت بإرسال السيرة الذاتية ومن المتعارف عليه أنه عند تبادل مراسلات يفضل أن تكون بصيغة الـ”PDF” حتى تحافظ على التنسيق ونوع الخط وأيضا عدم التعديل على المستند، خاصة فى المستندات الموقعة مثلا أو ما شابه.. بعدها بحوالى أسبوع وجدت رسالة مكتوب بها رقم فاكس وطلب منى إرسال جميع المستندات بالفاكس كما يطلب منى إرسالها باللغة العربية، فهذا الموظف المرموق لا يعرف الإنجليزية كما أنه غير قادر على فتح الملف وطباعته..


الحكايات كثيرة عن عدم اطلاع الموظف على جديد التكنولوجيا.. ولا يحاول أن يطور نفسه على الرغم من أن الموضوع أصبح من أسهل ما يمكن ولا يحتاج المجهود الرهيب لتنفيذه.. كما أن الموظف مهما تطور فى منصبه فعليه أن يتعلم حتى وإن كان عنده جيش من الموظفين، فيجب أن يكون أكثر علما من الموظفين فى إداراته.

وكالعادة… يعنى الحل آيه؟؟!

الحل بسيط جدا..

1- تعلم كل جديد.

2- كما تخصص وقتا لقراءة الجريدة أو الاطلاع عبر الإنترنت على الأخبار.. خصص وقتا للاطلاع على كل جديد فى مجالك.

3- استخدم محركات البحث فى البحث عن المهارات الجديدة.

4- التحق ببعض الدورات التدريبية عبر الإنترنت.

5- استغل الوقت الذى تقضيه فى المواصلات أو فى السيارة للذهاب إلى العمل أو العودة فى الاطلاع، مستخدما الكتب المسموعة، وهى أصبحت شائعة جدا، كل ما عليك هو تحميل الكتب على فلاشة أو اسطوانة أو تحميلها على الموبايل والاستماع إليها أثناء الذهاب والعودة من العمل كما أنها طريقة فعالة جدا لتعلم اللغات وبعد فترة قصيرة ستجد أنك تعلمت أشياء كثيرة جديدة.


6- استخدم مقاطع الفيديو على YouTube وتعلم منها.

على فكرة مفيش حد كبير على العلم ولكن على العكس تماما كلما علا شأنك كلما احتجت إلى معلومات أكثر، خاصة أن نموذج الموظف المرموق موجود فى مجتمعنا وبكثرة، خاصة فى المؤسسات الحكومية مما له أثر كبير جدا على تطور المؤسسات الحكومية، كل ما عندى هو إن أقول.. عزيزى الموظف المرموق.. طور مهاراتك أولاً”.


Use Facebook to Comment on this Post


وظائف - عاجل

استاذة رشا ممكن تساعدنا فى الوظائف دة او النشر على موقعك For Multinational Company in KSA- Al Riyadh


Use Facebook to Comment on this Post


السبت، مارس 30، 2013

حياتك فى ورقة



دائما أقول إن البحث عن عمل عبارة عن حملة دعائية كبيرة .. مش إحنا بـ نقول عليه ” سوق العمل”؟


سوق …يعنى يحتاج دعاية.


و بالطبع أى حملة دعائية يكون لها أدوات ؟؟


وهنا يأتى التساؤل … ما هى أدواتى كباحث عن عمل لكى أبدأ حملتى الدعائية ؟


عارفين لما محل يفتح جديد فى شارعنا نجد صاحب المحل أو من يعملون عنده يوزعون إعلانات ورقية على كل الناس إللى فى الشارع…فى هذا الوقت يكون مصير الورقة حاجة من 3، يا تحوز على إعجابك وتجبرك على قراءة محتواها لكن أنت فى الوقت الحالى لا تحتاج للشراء فتضعها جانبا إلى حين الحاجة إليها، أو تحوز على إعجابك وتجبرك على قراءة محتواها وأنت بالفعل تحتاج للشراء فتذهب على الفور إلى المحل لتحصل على ما تريد، والحالة الأخيرة هى أن الورقة مصممة بطريقة سيئة جدا وغير واضحة لذا يكون مصيرها أقرب سلة مهملات.


 


عزيزى الباحث عن عمل هذا بالضبط ما تمر به سيرتك الذاتية ، حضرتك أمامك اختيار من اثنين وهو أن تكتب سيرتك الذاتية لتجبر مستقبلها على قراءتها باهتمام والاتصال بك لتحديد موعد المقابلة الشخصية وهذا هو أول الأبواب المغلقة التى نجحت فى فتحها، أو يكون مصيرها مصير ورقة الدعاية إلى شفتها وحسيت أنها عادية أو تصميمها سيئ ولم تتحمس لقراءتها وكان مصيرها سلة المهملات.


 


السيرة الذاتية لها مسميات عديدة ممكن نسميها CV أو Resume أو curriculum vitae لكن أنا أطلق عليها ببساطة شديدة قصة حياتك فى ورقة، حياتك المهنية طبعا.


 


كتابة السيرة الذاتية موضوع مهم جدا ولذلك أنصحك أن تعطى الموضوع وقته وأهم شئ هو تحرى الدقة فى كل ما أكتبه، وأوعى تروح عند صنايعى الـ CV فى أى مكتب كمبيوتر يكتبها لك لأن هذا هو الخطأ الذى يقع فيه العديد من الشباب، فكما قلت منذ قليل السيرة الذاتية هى أنت وأنت أقدر واحد تتحدث عن نفسك ليس صنايعى الـCV .


 


عليك الآن إتباع بعض الخطوات البسيطة لتبدأ:


1-اجمع كل مهاراتك وإمكانياتك واكتبها جميعا بما فى ذلك الأنشطة التطوعية الخدمات الاجتماعية التى قمت بها أو الأنشطة التى اشتركت بها خلال فترة دراستك أو أى أنشطة أخرى فنية رياضية، أكتب كل شئ عن نفسك فى نقاط.


 


2-ابدأ فى الاطلاع على نماذج الـcv على شبكة الانترنت أو على برنامج الـ word على الكمبيوتر الشخصى، لكى تتعرف على أشكال السير الذاتية الموجودة، الغرض من هذه الخطوة هو الاطلاع والتعلم من الآخرين وليس الاقتباس.


 


علشان تكتب سيرة ذاتية فيه كده شوية نصائح لازم نتبعها :


1-الأمانة والصدق فى المعلومات المذكورة .


2-الخط يجب أن يكون واضح غالبا بيكون رقم الفونت 12 .


3-يجب أن تتسم بالوضوح وهى غالبا أبيض وأسود مش ألوان.


4-مهم أنها تكون مرتبة ترتيب منطقى ومتسلسل.


5-مهم إنك تتحدث عن هواياتك.


 


ولأن السيرة الذاتية هامة جدا وتحتاج الاهتمام بكل التفاصيل، تابعونا فى المرة القادمة وهنتكلم خطوة بخطوة وبالصور عن كيفية كتابة السيرة الذاتية بالتفصيل.



Use Facebook to Comment on this Post


الأربعاء، مارس 27، 2013

كل ما تحتاجة للغة العربية

دي مشكلة بيواجها ناس كتير جدا وانا واحدة منهم مش بكون عارفه فين الضمة والفتحة وحجات كتير كده … اتكعبلت في المعلومة دي وانا بتمشي علي الفيس بوك قلت لازم اشاركها معاكم :)

Shift + E : الضمة

Shift + X : السكون

Shift + Q : الفتحة

Shift + A : الكسرة

ذ + Shift : الشدة

Shift + Z : المدة

Shift + W : تنوين فتح

Shift + S : تنوين كسرة

Shift + R : تنوين ضم

Shift + T : لإ

Shift : لأ

Shift + Y : إ

Shift + H : أ

Shift + N : آ

Shift + B : لآ

Shift + V : {

Shift + C : }

Shift + F : ]

Shift + D : [

Shift + J : تمديد الحرف

Ctrl + C : نسخ

Ctrl + X : قص

Ctrl + V : لصق

Ctrl + Z : تراجع

Ctrl + A : تعليم الملف

Shift + U : فاصلة معكوسة

Ctrl + ESC : قائمة المهام

Ctrl + Enter : ابتداء صفحة جديدة

Ctrl + Shift : لغة عربية ( يمين )

Ctrl + Shift : لغة إنجليزية ( يسار )

Ctrl + 1 : مسافة مفردة

Ctrl + 5 : مسافة سطر ونصف

Ctrl + 2 : مسافة مزدوجة

Ctrl + G : الانتقال إلى صفحة

Ctrl + END : الانتقال إلى نهاية الملف

Ctrl + F5 : تصغير نافذة الملف

Ctrl + F6 : الانتقال من ملف لأخر

Ctrl + F2 : معاينة الصفحة قبل الطباعة

= + Ctrl : تكبير وتصغير درجة واحدة

F4 : تكرار أخر عملية

Alt + Enter : تكرار أخر عملية

Ctrl + Y : تكرار أخر عملية

Ctrl + F9 : فتح قوسين جاهزين

Shift + F10 : تعداد نقطي ورقمي

F12 : حفظ بأسم

Shift + F12 : حفظ الملف

Ctrl + Home : أول المستند

Ctrl + End : أخر المستند

Shift + F1 : معلومات عن نوع التنسيق

Ctrl + U : سطر تحت النص

Ctrl + F4 : خروج من الملف

Ctrl + N : ملف جديد

Ctrl + H : استبدال

Ctrl + I : خط مائل

Ctrl + K : تنسيق المستند

Ctrl + P : طباعة

Ctrl + O : فتح منطقة

د + Ctrl : تكبير النص

ج + Ctrl : تصغير النص

Alt + S : قائمة تنسيق

Alt + J : قائمة تعليمات

[ + Alt : قائمة جدول

] + Alt : قائمة أدوات

Alt + U : قائمة عرض

Alt + P : قائمة تحرير

Alt + L : قائمة ملف

“ + Alt : قائمة إطار

Alt + Q : تعديل مسطرة

Ctrl + E : توسيط النص

Ctrl + F : بحث

Ctrl + B : خط أسود

Ctrl+Shift + P : حجم الخط

Ctrl+Shift + S : نمط

Ctrl + D : خط

Ctrl+Shift + K : تحويل الحروف – Capital

Shift + F3 : تحويل الحروف – Capital

Ctrl+Shift + L : وضع نقطة عند بداية النص

Ctrl+Alt + E : حواشي سفلية ترقيم روماني

Ctrl+Alt + R : وضع علامة ®

Ctrl+Alt + T : وضع علامة ™

Ctrl+Alt + C : وضع علامة ©

Ctrl+Alt + I : معاينة الصفحة قبل الطباعة

Shift + F7 : قاموس المرادفات

Ctrl+Alt + F1 : معلومات النظام

Ctrl+Alt + F2 : فتح الدلائل

Ctrl + J : تسوية النص من الجانبين

Ctrl + L : بداية النص من الجانب الأيسر

Ctrl + Q : بداية النص من الجانب الأيمن

Ctrl + E : توسيط النص

Ctrl + M : تغيير المقاس الأعلى للفقرة

Shift + F5 : رجوع إلى الموضع الذي انتهيت منه عند إغلاق الملف

= + Ctrl + Alt : تخصيص

F3 : إدخال نص تلقائي

F9 : تدقيق حقول

F10 : تحريك إطار لفتح النوافذ

F1 : تعليمات

F5 : الانتقال إلى

F7 : تدقيق إملائي

F8 : تعليم منطقة


Use Facebook to Comment on this Post


الثلاثاء، مارس 26، 2013

عايز أعرف هـشتغل إيه؟


لا يمر يوم إلا ويصلنى من القرّاء سؤال عايز أعرف هشتغل إيه؟ ويتخيل القارئ أننى هارى بوتر وسوف أخرج العصا السحرية وألقى بالتعويذة السحرية وأعرف بدون أى مقدمات ما هى الوظيفة المناسبة له..طبعا هذا كلام بعيد كل البعد عن المنطق.


هذا السؤال يجب أن تسأله لنفسك، ليس من المفترض أن تسأله لأحد، لأنه ببساطة لا أحد يقدر أن يجاوب على هذا السؤال.


وليس من المفترض أن تعمل بأى وظيفة والسلام بدعوى أن تلك هى الوظيفة المتاحة.


أيضا لا يمكنك أن تعمل بوظيفة لا تفهم فيها ولا تعرفها.


طيب والحل؟ نعمل إيه يعنى؟!


تدخل الكلية إللى أنت تحبها، وليس الكلية التى يختارها لك مكتب التنسيق أو الكلية التى يختارها لك أهلك، يجب أن تتحلى بالشجاعة الكافية لتحقيق هدفك، كما أنه يجب أن تقتنع بهدفك لكى تقدر أن تقنع به الآخرين.


أحب أن أوضح أنه لا يوجد كليات قمة وكليات قاع، هذا تفكير غير سليم بالمرة، ولكن يوجد طالب عارف هو عايز إيه ومحدد أهدافه ويختار الكلية أو المعهد الذى سوف يساعده فى تحقيق هذا الهدف، وتحقيق ذلك بسيط جدا على فكره، بكل بساطه حضرتك كل ما عليك هو أن تنجح بدرجات عالية حتى لا تكون تحت رحمة مكتب التنسيق وتختار الكلية المناسبة لك.


أنا شخصيا كان عندى إصرار على دراسة الخدمة الاجتماعية، وعلى الرغم من أن كل من حولى كان رأيهم يا فاشل يا فاشل، لكن أنا ولا همنى أنا عارفة أنا عايزة إيه واخترت الوسيلة التى هتساعدنى فى تحقيق ذلك.


هذا هو تفكير من لديه خطة واضحة لحياته ومحدد أهدافه بشكل واضح ومخطط مستقبله تمام التمام، ولرسم الخطة أحتاج إلى بضعة معلومات منها:


1- شكل سوق العمل عندما أتخرج من كليتى ؟


2- ما هى التغيرات التى تحدث لسوق العمل من وقت لآخر ؟


3- التطور التكنولوجى وأشكاله .


4- المهارات المطلوبة لسوق العمل.


5- احتياجات سوق العمل من الدورات التدريبية سواء فى اللغات أو الإدارة …الخ.


6- المسميات الوظيفية المطلوبة بسوق العمل وعليها إقبال من الشركات .


7- الاستفادة القصوى من مقررات الكلية التى أدرسها، فلا تصدق كل من يقول إن ما ندرسه فى الجامعة بعيد عن الواقع العملى، حتى أقل شئ تتعلمه خلال دراساتك سيفيدك فى حياتك العملية، فأرجوك لا تقلل من شأن أى مادة تدرسها صدقنى ستحتاجها فى يوم من الأيام.


إن عملية البحث عن عمل لا تبدأ بمجرد تخرجك من الجامعة ولكنها عملية تبدأ معك من قبل ذلك بكثير، فعليك أن تستعد لها بتحديد أهداف واضحة وتسعى جاهدا لتحقيقها وتذكر دائما أن لكل مجتهد نصيب.



Use Facebook to Comment on this Post


عزيزى الموظف.. بدأ العد التنازلى؟

الثلاثاء، 26 مارس 2013 – 07:07


كل واحد فينا أكيد يتمنى الترقى فى وظيفته يأمل بالحصول على راتب أفضل ومميزات أحسن مما هو عليها الآن، ولتحقيق ذلك علينا فى أول الأمر أن يكون هذا هو هدفنا الذى نسعى لتحقيقه وليست مجرد أحلام نحلم بها بدون أى خطوات فعلية لتحقيق ذلك.


عزيزى الموظف نتحدث اليوم عن.. أهدافك

وللحصول على المميزات علينا أولا أن نحدد الأهداف كل ما عليك هو أن تسأل نفسك، ماذا تريد أن تصبح بعد 10 سنوات من الآن؟ وعند إجابتك على هذا السؤال الحيوى عليك أن تراجع إجابتك وتأكد أن تكون تلك الأهداف واقعية قابلة للقياس واضحة ومحددة بزمن.. الآن كل ما عليك هو أن تعمل بجد لتحقيق هدفك.


1- قوة التخطيط

يوجد مقولة قديمة عن الخطة وهى “الخطة ما هى إلا هدف واضح وخطوات محددة وشجاعة على التنفيذ” الموضوع ببساطة شديدة هو تحديد أهدافك ووضع خطوات واضحة لتصل من خلالها لتحقيق أهدافك فى الوقت الذى حددته لنفسك.


2- الصبر والإصرار

لكى تحقق أهدافك يجب أن تتحلى بالصبر والإصرار على تحقيق أهدافك كما أن عليك أن تدرك جيدا انك لتحقق هدفك فأمامك خطة وعدد من الخطوات التى ستمر بها.. عزيزى أنت لا تملك مصباح علاء الدين ولن يحقق الجن المصباح طلبك فى غمضة عين.. لذا عليك التحلى بالصبر.


3- اجتهد فى عملك

عندما أتحدث فى هذا الموضوع أقابل بكل من يعترض موضحا أن الواسطة والمحسوبية.. الخ هو ما يساعدك على الترقى وأننا بلد كوسة ولكن الحقيق أنا اختلف معكم جدا فى هذا فعندى يقين بالله سبحانه وتعالى وأن الله لا يضيع أجر من أحسن عملا اترك كلام أعداء النجاح جانبا واجتهد فى عملك وإن شاء الله توصل لكل ما تتمناه.


4- اسمع نصائح الآخرين قد يفيدك

أحيانا كثيرة لما تسمع لنصائح الآخرين قد تفيدك فى تحقيق أهدافك بطريقة أو بأخرى.


5- حب ما تعمل

لكى تصل إلى ما ترغبه وتحقق أهدافك فعليك أن تحب عملك الذى تقوم به لأن هذا هو ما سيشجعك على إكمال مسيرتك المهنية بنجاح لأنك لو تحب عملك ستكون أكثر إبداعا وستأتى دائما بأفكار خارج الصندوق وأكثر ابتكارا.


6- تعلم..

تعلم كل جديد عن وظيفتك وعن عملك وأسهل الطرق إلى ذلك وقد تحدثنا عنه مرارا وتكرارا وهو شبكة الإنترنت والشبكات التواصل الاجتماعى.


7- استمتع بنجاحك..

غالبا عندما تخلص فى عملك يتم مكافأتك على ذلك ونصيحتى لك هى أن تستمتع بذلك فأنت تستحقه.


8- خليك إيجابى..

طالما تتمتع بالإيجابية فأنت فى الطريق الصحيح الإيجابية مطلوبة جدا لتصل إلى ما تريده


عزيزى الموظف إن وضع أهداف لمستقبلك المهنى من أهم الأشياء فأنا أذكر هذا الشاب الذى أرسل لى منذ 3 سنوات يرغب فى العمل بالموارد البشرية ويسألنى عن أفضل المراكز لذلك وأخبرته أن أفضل الأماكن هى الأغلى فى الأسعار ونظرا لظروفه فهو مسئول عن أسرته بعد موت والده فلن يقدر على تلك التكاليف ولكنه فاجأنى بعدها بشهر عندما أرسل لى رسالة يخبرنا بأنه وضح خطة مدتها 3 سنوات ليحقق هدفه فقد عمل فى وظيفة سائق تاكسى لأن هذه الوظيفة هى ما ستكفل له راتب جيد يساعده فى سداد قيمة الدورات التدريبية وفى خلال ذلك الوقت قام بإعداد سيرة ذاتية جيدة وبدأ فى إرسالها إلى الشركات الكبيرة موضحا أنه يدرس الموارد البشرية وبالفعل بعد مرور سنة ونصف ترك وظيفة سائق تاكسى والتحق بالعمل فى وظيفة أخصائى موارد بشرية بإحدى الشركات الكبيرة.


Use Facebook to Comment on this Post


الخميس، مارس 14، 2013

وظائف

 


For Giza systems:


Java developer 0+ years of experience

Java developer 3+ years of experience


send ur CV at “ahmed.daif@gizasystems.com”


====================================================


ALKAN CIT needs around 30 fresh grads (Engineers)


communication and power within 5 days


If you’re interested please send your CVs at


Ibrahim.ramadan@alkancit.com


Use Facebook to Comment on this Post


الأحد، مارس 10، 2013

مستقبلك المهنى فى 4 خطوات

الأحد، 10 مارس 2013 – 13:02


التخطيط للمستقبل “CAREER PLANING ” المهنى والوظيفى موضوع مهم جدا وهو عملية مستمرة معانا لحد ما نطلع معاش، يمكن ناس كثير لا تهتم بالتخطيط لمستقبلها المهنى أو الوظيفى ويعتمدوا على السير مع التيار أينما يأخذهم فهم معه فهو لم يخطط لمستقبله ولم يحدد ما هى مهنته وما هو مستقبلها؟


لذا اخترت اليوم أن نتحدث فى هذا الموضوع لأهميته وهو موضوع مهم بشكل خاص لكل من يبدأ حياته المهنية وهذا ليبدأها بشكل أكثر احترافا ويخطط لها جيدا، كما أننا سنضع بعض الأفكار لمن لم يخطط لمستقبله عسى أن يبدأ الآن فى التخطيط الفعال لمستقبله المهنى فى 4 خطوات بسيطة.


الخطوة الأولى: أعرف نفسك

لو لم أفهم نفسى جيدة والتعرف على مهاراتى وإمكانياتى سيبنى مستقبلى المهنى على معلومات غير دقيقة لذا فلنبدأ أولا بالتعرف على الذات من حيث كل شىء الاهتمامات “Interest” القيم “Values” المبادئ “Roles” المهارات “Skills” المجال المفضل لك “Preferred Environments ” التطوير المطلوب “Developmental Needs ” كالدورات التدريبية وأهم شىء فى هذه الخطوة هو أن تكون صادق فى تقيمك لذاتك فى كل العناصر التى ذكرناها.

الخطو الثانية: تحديد الاختيارات

هذه الخطوة هى خطوة البحث والفحص والتمحيص فعلينا الآن البحث عن الخيارات المتاحة وتحديد مدى مناسبة تلك الخيارات لنا ؟

فعليك الآن ن تجيب بشكل دقيق على الأسئلة التالية:

1- ما هى المهنة التى تهتم بها ؟

2- ما هى مجالات الصناعة التى ترغى فى العمل بها ؟

3- ما هى احتياجات السوق المتاحة من المهن والوظائف؟

بعد الإجابة على تلك الأسئلة ستخرج بقائمة من الوظائف التى ترغب فى العمل بها ومجالات الصناعة أيضا التى تهتم بها واحتياجات السوق المتاحة من المهن والوظائف كل تلك المعلومات من السهل الحصول فكل ما عليك هو كتابة قائمة بالوظائف التى تحبها ثم تقوم بالبحث عن التوصيف الوظيفى لتلك المهن لكى تتعرف عليها بشكل أكبر كما سيساعدك التوصيف الوظيفى فى اتخاذ القرار للمهن المناسبة لك، للحصول على التوصيف الوظيفى كل ما عليك هو البحث عبر محركات البحث على الإنترنت وستجدها جميعا باللغة العربية والإنجليزية أيضا.

أما بالنسبة لمجال الصناعة فكل ما عليك هو كتابة قائمة من المجالات التى تحبها مثل صناعة الأغذية أو السيارات…الخ وأيضا عليك البحث من خلال محركات البحث المختلفة عن طبيعة العمل فى مثل تلك المجالات والإيجابيات والسلبيات…الخ.


أما احتياجات سوق العمل، فهى أيضا متاحة عبر محركات البحث أو مواقع التوظيف أو يمكن الاستعانة بشبكة LinkedIn للتواصل الاجتماعى كما يفيد جدا الإطلاع على إعلانات التوظيف بالجرائد والإنترنت ومنها نقدر بطريقة بسيطة تحديد ما يحتاجه السوق من وظائف.


يوجد طرق أخرى لجمع المعلومات وهى العمل لبعض الوقت أو التطوع للعمل فى تلك المهن للتعرف عليها عن قرب أو التحدث مع الأصدقاء والمعارف الذين يعملون فى تلك المهن للتعرف على تلك المهن عن قرب ومساعدتك فى اتخذ قرار سليم.

الخطوة الثالثة: المقارنة


فى هذه الخطوة أنت الآن ستقوم بمقارنة كل المهن التى قمت باختيارها والمجالات..الخ والآن أنت فى مرحلة ال Shortlist بمعنى أنك تحدد المهن أو الوظائف الممكنة – عندك تقييم لتلك المهن أو الوظائف – عندك اختيارات وبدائل وبناء عليه ستحدد ما ستصل إليه على المدى القريب وعلى المدى البعيد أيضا.

الخطوة الرابعة: التنفيذ


الخطوات السابقة كانت خطوات للإعداد أنت الآن فى مرحلة التنفيذ وهذا يتطلب منك تنفيذ البنود التالية:


1- تطوير المهارات والإمكانيات من خلال الدراسة أو التدريب.


2- وضع إستراتيجية للبحث عن عمل، وهنا نحدد الطريقة التى سنتبعها فى البحث عن عمل مثل الاعتماد على شركات التوظيف أو استخدام علاقاتنا العامة فى إيجاد الوظيفة المناسبة سواء على مستوى الأشخاص الذين نعرفهم معرفة مباشرة أو بناء علاقات عامة جديدة أو استخدام شبكات التواصل الاجتماعى للبحث عن عمل.


3- إعداد سيرة ذاتية جيدة، من المتعارف عليه أن السيرة الذاتية من أهم أدوات البحث عن عمل ويمكن لإعداد سيرة ذاتية بشكل محترف الإطلاع على شبكة الإنترنت على نماذج السيرة الذاتية والتعرف على كيفية كتابتها بشكل فعال،فالسيرة الذاتية كما أطلق عليها هى أنت… فكيف تريد الشركات أن يروك ؟ ويرافق السيرة الذاتية دوما خطاب مرفق أو Cover Letter فلا يليق إرسال السيرة الذاتية بدون هذا الخطاب ويوجد على الإنترنت نماذج كثيرة لهذا الخطاب وكيفية كتابته.


4- تحديد الشركات التى أرغب فى العمل بها وجمع معلومات عن تلك الشركات من حيث احتياجاتهم للعمالة ونصيحتى فى تنفيذ تلك الخطوة هى استخدام LINKED IN وبناء علاقات عامة مع الأشخاص المسئولين فى تلك الشركات وللتعرف على كيفية تنفيذ لك كل ما عليك هو الدخول على YOUTUBE ومشاهدة مقاطع الفيديو التى ستتعلم منها كل ما يخص LINKED IN.


5- جهز نفسك للمقابلات الشخصية، يعنى مطلوب من حضرتك تجهز ملابس مناسبة وطبعا تكون FORMAL كما انصح بالإطلاع على الأسئلة المتوقعة للمقابلات الشخصية وإعداد إجابات لتلك الأسئلة كما انصح أيضا بالإطلاع على مقاطع الفيديو التى تتحدث عن لغة الجسد ا وال BOUDY LANGUAGE فهى مهمة جدا فى التعامل مع المقابلات الشخصية.


التخطيط لمستقبلنا المهنى من الأمور الهامة جدا والتى علينا جميعا الاهتمام بها.. وخلينا نفتكر دائما أن ما يتم تنفيذه فى يوم يحتاج 10 أيام من التخطيط.


Use Facebook to Comment on this Post


الأربعاء، فبراير 27، 2013

وظائف - عاجل

 

صباح الخير حبيبتي،، أنا متابعة جهودك الطيبة وأيضا كتاباتك،، ربي يجازيكي كل خير وسعادة

عندي وظيفة مش عارفة إذا كنتِ تعرفي شخص مناسب لها أم لا، لكن سأعرضها عليكِ، الوظيفة كالتالي:

مطلوب وبصورة عاجلة

محاسبين خبرة في الضرائب بانواعها

خبرة لا تقل عن سنتين

لمكتب
هشام التهامي وشركاه INAA Group واعضاء في JCA International
المكتب معتمد لدى جمعية المحاسبين والمراجعين
وهناك نسبه في الانجاز

الرجاء ارسال السيرة الذاتية على
الايميل الاتى

Alaa_Mahdy@hesham-eltohamy.com
او
الاتصال على
01067332121

تحياتي

Use Facebook to Comment on this Post

الثلاثاء، فبراير 26، 2013

اعلانات توظيف ...

Asgatech is looking to hire “Product Specialist Engineer” for Dubai branch

Position: Product Specialist
Type: Full Time
Location: Dubai, UAE
Job Code: PRO_UAE01
Gender: Any

Job Description:

The Product Specialist Engineer supports sales account manager productivity and deal flow by securing the “technical close” in complex solutions.
He/she collaborates with sales account manager, development, R&D, and technical support resources to ensure proposed deals include technical solutions that accurately address customer needs, and are appropriately supported by key customer technical decision-makers.
He/she is responsible for achieving a profit and productivity quota together with the sales account manager.

Job Responsibilities:

• Answer to RFI/RFQ/RFP together with the Key Sales Account manager
• Participate in conferences, shows, exhibitions when appropriate and requested
• Proactively scopes the technical solution required to address customer requirements, assess customers’ needs, and recommends optimum solutions, ensuring appropriate support for the proposed architecture.
• Shares with key sales account manager assigned targets for profitable sales growth in assigned product lines and/or market areas.
• Provides coaching and professional development to company’s members
• Opportunistically pursues additional business development opportunities within customer firms, ensures these opportunities are effectively covered and followed by the sales team.
• Monitors R&D/ customer support for technical solutions proposed throughout the sales process, and alerts the sales and account teams to potential risks of deal closure.
• Provides training to customers when needed
• Follows and shares market technological needs and evolution with development / R&D teams.
• Study competitors mobile apps and websites and focus on competencies which we can offer.

Job Requirements:

Computer science / engineering degree or equivalent:
• Very good understanding in mobile development in all platforms and what are the newest technologies in this industry.
• Strong analysis skills and previous experience as an analyst is a plus
• 1-2 years’ experience in customer-facing activities in a B2B environment is a plus
• Knowledge in PC Office tools and good documentation knowledge is desirable.
• Knowledge of FAB model is preferred

If you believe that your qualifications match our requirements, Please send your CV with recent photo to: jobs@asgatech.com and kindly write “PRO_UAE01” at the email subject line.

لمشاهدة باقي الاعلانات … برجاء زيارة موقع CRAFT

https://www.facebook.com/groups/CRAFTegypt/

 

Use Facebook to Comment on this Post

الأحد، فبراير 24، 2013

موظف يتحدث مع نفسه?!

الأحد، 24 فبراير 2013 – 22:05

واحدة صحبتى أول ما بدأت الجروب سألتنى أعمل إيه مع زملائى اللى كل شوية يأسفنونى… تعبت منهم..ساعتها ضحكت جدا .. وقلت لها اعملى بمقولة الفنان سمير صبرى فى أحد الأفلام قال: تدينى زومبه أديك اثنين.. تفقعنى مهموز أرد هولك يا نور العين

وضحكنا..

لكن وأنا فى طريقى للمنزل لم أشعر بزحام الطريق.. كأنى أرغب من داخلى أن استمر بالقيادة فى طريق لا ينتهى حتى لا ينقطع حبل أفكارى.. وبدأ شريط حياتى المهنية يمر أمام عينى.. كأنه فيلم هندى مليان خناقات ومنازعات ومقالب كتير

لكن لأنى إنسانة متفائلة بطبعى.. وبحب النظر لنص الكوب المليان.. قلت لنفسى مـا هو لو لم أمر بكل تلك المشاكل.. فلن أكون اليوم رشا خليفة.. التى تساعد الآخرين بخبرتها فى العمل … ولكن ظل السؤال يراودنى…والحل؟ أخرتها إيه؟

ماذا يفعل الموظف المتفانى فى عمله.. وزملاؤه يتحدثون عنه فى غيابه؟
ماذا يفعل الموظف الشاطر المجتهد.. و زملاؤه يهدمون نجاحه لمجرد أنهم لا يستطيعون أن يكونوا مثله؟
ماذا يفعل الموظف عندما يبدع ويبتكر.. وما يكون من زملائك سوى إحباط أفكارك وقتل أحلامك؟

ماذا نفعل؟ هذا هو السؤال الذى راودنى طول الطريق والذى سألته لنفسى؟

أنا مش هقول كلام كبير ولا كلام كتب

هذا الكلام نفسى قالته لى ..

نفسى قالت لى: حبى نفسك مثلما هى بعيوبها ومميزاتها… وعلى قد ما تحبى نفسك بعيوبها وميزاتها.. حب زملائك بعيوبهم و مميزاتهم برضو حتى أوحش واحد فيهم … حبه كده زى ما هو … أكيد هيجى اليوم وهم كمان يبادلوك هذا الحب ويحبونك كما أنت يمكن هذا يكون أول الطريق.

كبر دماغك يعنى فكك من النميمة … و مين يتكلم على مين … و مين يحب مين … هذا لا يعنيك ابدأ … الأهم انك تتغاضى عن صغائر الأمور …. وابعد عن جلسات النميمة بعد تاااااااااااااام ….

تحمل المسئولية و كون قدها …

اضحك فى وجه الناس …. على الرغم من أن أسلوبى الساخر قد يجعلنى غير محبوبة من الكثيرين … إلا انه يجعل آخرين يحبونى ..

لا يوجد من هو كسبان على طول الخط ….. خليك كده مثل نادى الزمالك …. يكسب مره و 40 مرة خسران … ومع ذلك فهو ما زال اسمه نادى الزمالك وليه مشجعين وناس بـ تحبه ….

تعلم من أخطاءك …. نعيش لتخطيء و من أخطائنا نتعلم …

اخلص لشغلك … واشتغل بضمير …

اجعل هدفك اسمى من انك تحصل على مرتب آخر الشهر أو أن مديرى يرقينى … يعنى لو اشتغلت فى مدرسه هدفك تطلع جيل فاهم مش حافظ … و لو اشتغلت فى مستشفى لن تترك الفرصة لانتشار المرض .. علمهم كيفية الوقاية … و لو اشتغلت فى شركة … خلى هدفك أن شركتك تقدم منتج يرضى الناس و ولا يضرهم …

فكر بره الصندوق.. حدودك السماء …

اشتغل صغير …. و فكر كبير … يعنى مش مهم ما هى طبيعة عملك وهل أنت وزير ولا غفير … المهم كيف تفكر و كيف تعمل ؟

هذا ما أخبرتنى به نفسى …. يا ترى أنت نفسك بتقولك إيه علشان تكون موظف كويس؟

يا ريت كل واحد فينا … يسمع لنفسه قبل ما يسمع لكلام الناس ويتشحن شحنات سلبية … يكون هو أول من يضر منها …

منتظره اعرف نفسكم قالت لكم إيه؟

Use Facebook to Comment on this Post

اعلانات توظيف ...

Call Center Agents needed for Al Mokhtabar Medical Laboratories with the following qualifications:

-Science, Pharmacy & Veterinary medicine fresh graduates ONLY can apply.
-Very good English.
-Excellent Communication Skills.
-Able to work on night shifts (from 4:00 pm to 11:00 pm).
The work location: El Mohandseen

Job Duties:
-Answer incoming calls from customers to answer inquiries and questions, handle complaints, and provide information.
-Identify and escalate priority issues
-Follow up customer calls where necessary

interested candidates can send their C Vs to hend.zakaria@almokhtabar.com

and please write “CSR” in the subject field otherwise you CV will not be considered.

لباقي اعلانات اليوم برجاء زيارة جروب CRAFT

https://www.facebook.com/groups/CRAFTegypt/

Use Facebook to Comment on this Post

Test Post from رشا خ���ة

Test Post from رشا خليفة http://rashakhalifa.net

الثلاثاء، فبراير 05، 2013

اجابات علي أحد القراء


سيد الفاضل دا ... بيتابع مقالاتي علي اليوم السابع والحقيقه بيحوال بشتي الطرق انه يطلع القطط الفاطسة في المقال ... دي عينه من التعليق بتاع + إجاباتي علي كل سؤال
ياريت محدش يحبطكم ويؤثر فيكم ...كل مشكله ولها حل 


علي الرغم من ان المقالات لا تعجبك ولكنك متابع جيد ... دا يعتبر تناقض برضو ولا ايه راي حضرتك 
بالنسبة للاسئلة : 
1. انتي بتفترضى ان كل الناس عندها كمبيوتر ودا مش صحيح لأن فى ناس لا تجد قوت يومها.
فعلا 90% من الناس عندهم كمبيوتر ولو مش عندهم فأي سيبر كافيه الساعة فيه ب 1 جنيه مش مبلغ يعني دا اقل من علبة عصير والي عايز يتصرف هـ يتصرف ....

2. خدمة الواي فاي (الانترنت اللاسلكي) لو لاقتيها فى اي مكان بتبقى مش مجانية.
اجبت علي هذا السؤال فوق ... أولا في كثير من المكتبات الشبابيه فيها الانترنت مجانا انا مقلتش روح اقعد في سيلانترو  

3. الزملاء فى معظم الاحيان بيضللو مش بيساعدو وعلى رأي المثل "عدوك ابن كارك"
الزملاء هم طريقة من ضمن طرق ... مش عايز تسأل الزملاء اسأل جوجل مثلا ولك حرية الإختيار 

الخميس، يناير 31، 2013

قول ..يالي في المراية !!


في أحد الأيام وصل الموظفون إلى مكان عملهم

فشاهدوا لوحة كبيرة معلقة على الباب الرئيسي لمكان العمل كتب عليها
...

" لقد توفي البارحة الشخص الذي كان يعيق تقدمكم ونموكم في هذه الشركة

ونرجو منكم الدخول وحضور العزاء في الصالة المخصصة لذلك "

في البداية حزن جميع الموظفون لوفاة أحد زملائهم في العمل
لكن بعد لحظات تملك الموظفون الفضول
لمعرفة هذا الشخص الذي كان يقف عائقاً أمام تقدمهم ونمو شركتهم

الاثنين، يناير 28، 2013

وظائف 28 يناير 2013


للتعرفف علي باقي وظائف اليوم
قم بزيارة صفحة CRAFT

<!--:ar-->وظائف 28 يناير 2013<!--:-->

مش قد المصباح بتدخل ليه ؟؟؟



كان تائه مش لاقي مكان ... لحد ما وصل لبيت كبير
دق علي الباب .. فتحوا له الباب وحموه من البرد 
فتحوا له كل حجرات البيت ... وأول ما وصل لباب أزرق صغير ...
قالوا بصوت عالي جهير ... مسموح ليك  كل الأبواب ... بس الباب الأزرق محرم عليك

كل يوم يمر أمام الباب ... يختلس النظر من فتحة المفتاح ... والفضول يقتله يرغب في معرفة ما وراء الباب

الأربعاء، يناير 23، 2013

Interview Tips Questions and Answers - E1