الأربعاء، يناير 20، 2010

صالون نصائح رشا

لجمعة 8 يناير 2010 ....دا كان معاد صالون نصايح رشا الأول ...

تحت عنوان " سوق لها صح تعيشها صح"

المكان ,,,مكتبة البلد ...وسط البلد ...مع أحلي ولاد بلد .....

المعاد من الساعة 3 ..... المفروض يخلص 5 ...لكن الحقيقه خلص الساعة 8:30 مساء ....حد يسالني ليه؟؟؟؟

اقولكم ليه؟؟؟؟

أولا : الحضور ... شباب عايز يعمل حاجه ....و عايز يمشي في الطريق الصح....و عدد غير متوقع بأمانه ...مكنتش اتخيل حضور كل العدد دا.
ثانيا : مدير الموارد البشرية ...أ/ حاتم حجازي ..الي جاوب علي اسئلة كل الشباب و البنات .
ثالثا : رئيس مجلس ادارة الاكاديمية البريطانية ...م/ أسلام ندا ....الي جايب معاه فرص عمل وتدريب للشباب.
رابعا : مدربين التنمية البشرية ...محمد زكريا – محمود أمين – محمد شاكر ....الي جاوبو علي اسئلة الشباب.
خامسا : رشا خليفة ....الي جمعت الناس دي مع بعض بمساعدة شيماء راضي طبعا ....

ايه باه الي حصل ؟؟؟؟؟

اليوم فعلا تضمن حاجات كتير جدا ....

شرح لوصفة وظيفة الاحلام تعمل ايه و تجيلك أوام .....الي دايما بنتكلم عنها ...و الشباب يعمل ايه و ميعملش ايه علشان يلاقي شغل كويس ...و نقاش طويل دار بينا و بينهم في الخطوات الي عملوها ..و ايه الي المفروض انهم يعملوه بالظبط .. الحقيقه من كتر اسئلة الشباب الموضوع طول معانا جدا ....و بدل ما نمشي الساعة 6 ..مشينا الساعة 8:30 .

أ/ حاتم حجازي ...مدير الموارش البشرية الي كان موجود في الصالون بصفته استشاري...جاوب علي كل الاستفسارات الخاصة بانك ازاي تكتب سي في ..زو تعمل ايه علشان تتقبل ...و ازاي الشركات بتفكر لما تنزل اعلانات ...و ازاي بتفكر لما بتختار ...

م/ محمود أمين وأ/ محمد شاكر و أ/ محمد زكريا ....شاركونا بتجاربهم الشخصية في البحث عن وظيفة و الحصول علي فرصة عمل مناسبة.

م/ أسلام ندا ...قدم فرص عمل للشباب في مجال السياحة و الفنادق ومجالات أخري ..هذا بالاضافة الي تخفيض يحصل عليه الشباب الذين حضرو الصالون في الدورات التدريبية في اللغات و الكمبيوتر ...هذا بالاضافي الي ان الشباب سيرسلون عبر الايميل رغباتهم في دورات تدريبية و تقوم الاكاديمية بتوفيرها لهم .
انتهي اليوم بعد الاجابة علي استفسارات الشباب .....

دا غير اننا حددنا موضوع الصالون الجاي ....و هو اعرف قدراتك و حدد انت عايز ايه؟؟؟....و دا الموضوع الي كان محير شباب كتير ...انهم مش عارفين هم عايزين ايه .....و علشان كده قلنا اننا هنساعدهم علي دا الصالون الجاي ....

مستنينكم وتابعو دايما موضوعات صالون "نصايح رشا"

رشا خليفة


20 التعليقات:

هو ممكن ياستاذة رشا شاب لسة بيدرس يشتغل ياريت تردى عليا على الميل دة king_girl_93 هو فى حقوق ياريت تردى عليا ضرورى جداااااااااااااااااا

انا اسمي رامي عندي 16 سنه وانا حاليا بتعلم برمجه بس بلاقي شوية صعوبات زي مش لاقي مواقع اتعل منها صح
ده
ايميلي
ممكن تساعديني ايه هي المواقع اللي انا اتعلم منها صح
وعلي فكره
انا خلصتhtml
xtml
وحاليا
java script
بس انا متخبط بين مواقع كتير مش عارف ايه اللي صح
ممكن تساعديني

انا اسامه محاسب في احدي الشركات انا سمعت حضرتك النهارده علي نجوم اف ام بجد حاجه جميله جدا ان في ناس فعلا بتعمل حجات زي كده وبجد نفسي تتاح ليه الفرصه اني اتقابل معاكم حضرتك والمجموعه الجميله اللي معاكم وربنا يخليكم لمصر بجد

انا م / عمرو بسيوني ( مهندس معالجه مياه ) انا سمعتك على نجوم اف ام النهارده وانا سايق العربيه - وانا بجد كنت سعيد جدا بيكم وبالي بتعملوه - وانا بضم صوتي لصوتكم واقول لكم لو حد عاوز يعرف حاجه عن معالجه المياه انا معنديش اي مانع
وكنت عاوز اعرف اكتر عن الصالون من ناحيه المجالات الي بتوفروا فيها شغل
ولو في كيميائي او مهندس كميائي وعاوز يشتغل في الشركه الي انا بشتغل فيها ما فيش مانع وبمرتب محترم جدا اكثر من 1500 شهريا غير مزايا ثانيه
رقم موبيل :- 0166623214

انا منه عندى 20 سنه ياريت تعرفونى نظام الكورسات بتاعتكو وتكلفتها و تعرفونى كمان ازاى بتوظفوا الشباب ياريت تردو عليا moony_4moon@hotmail.com

I am a graduate of Faculty of Education Department of mathematics in 2009 and paid Maayashhadh icdl Is it possible I would see jobs in non-teaching
I wish you could degradation mentor to me, Rasha is necessary to de E-mail
nohazenhom at yahoo.com

انا سيد وعاوز اعرف مكان القرصات وازاى اشتريك معاكو

انا بكاليورس اقتصاد وبهوى الكمبيوتر وكل ما فيه من كتابة وصيانة وخلافه ممكن الاقى فرصة تقربنى من مجال الكمبيوتر وشاكرة مجهوداتكم

انا اسمى منى بكاليورس خدمة اجتماعية ومعاية كورس انجليزى وكورس icdlومش عارفة القى شغل ازاى او ادور علية

اسمي دينا ,معايابكالوريوس هندسة كمبيوتر جامعة عين شمس دفعة 2000,ICDL,Oracle 10g ,معايا أطفال و عايزة اشتغل من البيت اعمل اية؟

Hi Rasha
I have known you fron nogoum Fm, i'm a owner of a special private center of arts and several workshops in many domains, it would be good if we cooperate together because we have your same objectives and aims.
If you agree we will be glad to work together, please contact us on this mail, theartvillage@gmail.com by the way this is the name of our private center.
D.Diaa MEGAHED

انا اسمى ايات و نفسي اشتغل جدا و انا فى الجامعه فى اداب قسم اجتماع الفرقه الثالثه و انا اشتغلت فبل كدة فى مجال فساتين الافراح و بجد انا محتاجه للشغل لانى محتاجه انى احس بوجودى و اشغل وقتى بقدر الامكان و اعتمد ع نفسي و اشعر بكيانى و كمان انا حسه جدا بالملل لانى انتساب يعنى مش بروح الجامعه بانتظام انا الميل بتاعى yoyalovley ى رب فعلا الاقى شغل فى مكان كويس ى رب

انا اسمى نهى باحضر ماجستير عبرى وبدور على وظيفة فى مجال تخصصى او حتى غيره.انا عندى استعداد لتكييف مع اى عمل وجابة ان اطور من ذاتى ومن مهاراتى ارجو الافادة

انا والده ميرال ميرال عندها5سنوات ولا تجيد النطق حتي الان ارجو افادتي في هذا الموضوع

مع العلم ان ميرال من متلازمهdown

أنا أحمد دكتور بيطري عاوز أعرف لو في فرصة شغل أون لاين أقدر أزود بيها دخلي
vet_noway2000@yahoo.com

انا احمد عاوز اشتغل انا جيد فى الكمبيوتر silant_magik@yahoo.com

فى البداية أحب أهنئك حضرتك بمناسبة العام الجديد كل سنة وكل الناس بخير دايما وفى سلام
* مشكلتى ممكن تكون متشابهة مع ناس كتير .. بس فى الحقيقة معونتش قادرة أوصل الحماس اللى بديت البحث بيه عن عمل وتطوير نفسى
* أنا اساسا مدرسة كمبيوتر .. فكرت اطور نفسى ويكون ليّ مستقبل وظيفى ناجح مع مرتب عالى زى ما بسمع من وظائف كتير
* عملت Diploma فى HR ومش فى أى مكان -- عملتها فى جامعة القاهرة وبمبلغ مش صغير
* المهم خلصتها ومفيش حد عايز يعبرنى لما بقدم على أى شغل متعلق بـ HR
كله عايز خبرة .. وأنا معايا (العلم فقط --- علم إدارة الموارد البشرية )
مفيش أى فرصة إنى أشتغل بالعلم دا وأثبت نفسى فى هذا المجال.. كله عايز الخبرة وبس .. طب هاجيب الخبرة منين ومحدش عايز يدينى الفرصة دى ؟؟؟!!!!!

احترت واحتار دليلى .. حقيقى
طب أعمل ايه تانى عشان أشتغل فى المجال دا .. ولا أنساه بقى وخلاص .. مع العلم إنى بقدم فى حاجات تانية

قوللى حضرتك ايه الحل؟؟
من فضلك لو تسمحى بتقديم النصيحة على الإميل :
mary.emil123@yahoo.com

اسمى سامية..وحابه أعمل ماجستير ...لكن الصعوبة عندى فى اختيار موضوع جديد للبحث..

بسم الله الرحمن الرحيم اولا انا اسمى ضحى عندى16 سنة انا فى 3اعدادى بصراحة انا حبة اشاركم فى الصالون لان كلمكم بجد عجبنى وربنا يوفقكم انا طبعا مش بدور على شغل لانى لسة بدرس بس انا عايزة اشاركم ارجوكى يا انسة رشا كلمينى على الاميل دهtruelove-neverdies@yahoo.com

إرسال تعليق