الخميس، يناير 06، 2011

مين عارف ....ممكن

والله انا بجد بشكرك على مجهودك الكبير اوي وارجو لكي خير الجزاء من الله
انا دلوقتي عايزة اسألك عن التعليم المفتوح,انا من المنصورة يعني لو هادرس هيبقى في جامعة المنصورة طبعا محدش يقدر يقول عليها حاجة ,بس انا كان نفسي في حاجة مستواها اعلى والوقت الازم للحصول على الشهادة اقل وتكون مصاريفها مش غالية اوي(معادلة صعبة !صح)


أصل عشان استنى4سنين عشان اخد بكالريوس كتير اوي (على فكرة انا كنت في كلية علوم الازهر physics and mathematics dept.)ولكن لم يشأ الله ان اكمل دراستي لظروف خارجة عن ارادتي فبجد نفسي احقق اللي كنت بحلم بيه  نفسي اكون حد مهم عمليا وعلميا والمفاجأة سياسيا كمان اه والله نفسي امارس العمل السياسي واكون عضو  مجلس شعب واشارك في تشريعات بلدي (والله المستعان)واعتذر عن الاطالة

ما شاء الله .... و ان شاء الله تحقق كل الي بتتمناه .... مفيش حاجه بعيد علي ربنا :)
يعني حد كان يصدق ان رئيس امريكا ... يبقي زنجي من اصل افريقي ....  فان شاء الله ربنا يوفقك ...

بالنسبة للتعليم المفتوح .... هو بيكون مره واحده بس في الأسبوع .... يعني مش هيكون فيه مشكلة انك تيجي تحضر في القاهرة او اسكندرية او ايا ما كان الجامعة الي تحب الألتحاق بها ... 

بالنسبة لموضوع الوقت .... ملهاش حل تاني .... لازم تستني 4 سنين لاكمال شهادة البكالوريوس .... لكن عندي اقتراح اخر...
ليه متحاولش ترجع كليتك القديمة ... و تكمل كده هتختصر و بدل 4 سنين هيكون اقل ... اسأل ... مش هتخسر حاجه .

0 التعليقات:

إرسال تعليق