الخميس، يناير 06، 2011

صغيرة السن ...كبيرة العقل

مرحبا :) 
أنا سعيدة جداً بأني بكتب عشان أسألك ..صحيح أني صغننة شوية ..يعني أنا عندي 20 سنة و  في ثانية هندسة 

 ...الحقيقة أنا سمعت حلقتك على رحاب إف إم ..
و سمعت كلامك عن العمل عبر الإنترنت ...أنا نفسي أشتغل و أحقق نوعاً ما استقلالية 
عن أهلي .. و أقدر أشتري كتب و أخاد دورات تدريبية .. أنا كويسة في اللغات و الكومبيوتر و مهتمة بالشأن العام يعني بقرأ الصحف والمجلات المحلية و العربية و الدولية في السياسة و الثقافة و الفنون 

فإيه نوعية الشغل عبر الإنترنت اللي ممكن تناسبني ؟ 

ثاني سؤال عندي هو التدريب ..يعني أنا لسه طالبة و بدرس هندسة الإلكترونيات ..و هدفي هو أني أشتغل في صناعة الأخبار بمعنى أدق عايزة أشتغل مهندسة بث في قناة إخبارية ... إزاي شابة بتدرس تقنع شركة أنها تدربها ؟؟ 

شكراً 

صغننه فعلا .... بس بسم الله ما شاء الله عارفه انت عايزه ايه ربنا يابنتي يكملك بعقلك ...و تثبتي علي موقفك و متغيركيش دوامة الحياه 

اولا للاجابة علي سؤالك الأول .... 

عملي بحث من خلال جوجل بالعربي و بالانجليزي ... علي العمل عن بعد - العمل من المنزل - العمل الحر - العمل عبر الأنترنت ...الخ
هتجدي مواقع كتييييييييييير جدا ... ادخلي و اعرفي ايه هي الوظائف المتاحة والتقدم ليها ازاي وكل دا سهل جدا ... وبعدين شوفي بعد كده ايه هي انسب حاجه ليكي ... و قدمي عليها ... 

الفرص المتاحة كثيرة جدا ... ادخال بيانات - ترجمة - كتابة مقالات صحفية ...الخ.

السؤال الثاني ...
طريقة التدريب ...هي نفسها طريقة الشغل ... يعني بتعملي حصر بكل الشركات و تحاولي تقدمي ليهم ... اقولك اسهل حاجه اسمعي الطريقة دي 


0 التعليقات:

إرسال تعليق