الخميس، ديسمبر 23، 2010

نظرية امسك العصاية من النص

بصي يا فندم
انا خريجة كلية تجارة قسم ادارة اعمال
بعد التخرج تفرغت تماما اني اخذ كورسات أخذت في الكنبيوتر
وفي تنمية البشربة وطبعا حضرت معاكي ومع كل جيل التنموين الحالين المهم انا كنت من ايام الجامعة بشترك في انشطة المساجد الخاصة

بنشاط للاطفال اثناء الصيف , وصلت ان في اجيال واطفال كتير محتاجين انهم يعرفوا هدفهم من صغرهم علشان يعرفوا طريقهم بدري وما يضعش منهم سنتين مش عرفين يعملوا اية زي , المهم دورت اني لازم اشتغل في المجال دة أخدت كورسات في التربية

وعملت دبلومة  في التدريب tot ودورت لحد لما لاقيت فريق تنمية بشرية للاطفال واشتغلت فعلا معاهم وميسوطة جدا لان هدفي بيتحقق 

المشكلة
شغل الفريق شغل موسمي يعني في اجازات الاطفال بس  يعني العائد المادي قليل
وانا لسة عوزة احضر دبلومة تربويو وحاجات كتير
الامر التاني هما اهلي شايفين ان دة مش شغل ولا بيجيب فلوس
وجالي اكتر من فرصة شغل هي كويسة جدا لكن مش دة الي انا عوزاة ولا هقدر ادي فة
وبعيد كل البعد عن هدفي ...

السؤال انا صح اكمل رغم سلبية العائد المادي؟

ولا اهلي صح واني المفروض اقبل الشغل التاني
وجزاكي الله خيرا


بصي يا ستي .... انت صح .... و أهلك كمان صح .... شفتي الحل الي جايب من الاخر :) 

انتو الاثنين صح .... 

بس انا عايزه اقولك احنا بنشتغل ليه؟؟؟؟؟ دا سؤال مهم انتي لازم تسأليه لنفسك .... و أجابة السؤال هي الحل لمشكتك ....

فهنقول ان انتي ميهمكيش الفلوس بس المهم اثبات ذاتك ..... خلاص خليكي في الحاجه الي انت بتعمليها و متغيريش طريقك.
أما لو كانت الاجابة لا انا محتاجه الفلوس في المقام الأول ..... هتكون ساعتها الأولوية للقبول في العائد المادي سواء الشغلانه دي انت بتحبيها او لا ...

انا لو انت طماعة زيي .... و عايزه الأثنين :) و لاني انا معتمده ومستقلة نوعا ما من فترة ...

يبقي هتتنازلي شوية بس هتكوني عارفه من جواكي انها مرحلة مؤقته اجيب منها فلوس تساعدني اطور من نفسي .... علشان انتقل للمرحلة الي بعدها وهي اني اكون درست و اتعلمت واشتغل الي اتا عايزاه..... 

عندي كمان حل تاني ..... دلوقت الشغل دا موسمي لانه في الصيف .... طب متشغليه في الشتاء :)
يعني اعملي مشروع بيتكلم عن كل المميزات بتاعت البرنامج بتاعك .... و قدمية للمدارس الخاصة .... يعملوة من ضمن الأنشطه بتاعتهم و هيكون دا بمقابل مادي ... وبكده تشتغلي طول السنة و يكون مشروع يكبر معاكي و تبقي حققتي ذاتك ... بعد ما تعملي المشروع ابعتيهولي علي الميل اشوفو واشوفو ايه الاستفادة الي هتيجي من وراه .... و ممكن يكون عندي طرق اني اساعدك بيها.

دول الحلين الي عندي ... اختاري الي يناسبك :)

0 التعليقات:

إرسال تعليق